Tradiția vie a spiritualității creștine

09 Sep 2019

Eveniment desfășurat în cadrul campaniei naţionale „Te aşteptăm în librărie!”

Librăria Cărturești Verona – Strada Pictor Arthur Verona nr. 13-15

Marți, 10 septembrie 2019, ora 18.30

Prin urmare, silește-te fără șovăire cu acest nimic și cu acest nicăieri și lasă-ţi afară toate simţurile tale trupești împreună cu lucrările lor, căci adevărat îţi spun, lucrarea contemplaţiei nu poate fi înţeleasă de ele.”  Norul necunoașterii

Editura Herald şi Librăria Cărturești Verona (Strada Pictor Arthur Verona nr. 13-15, București) au plăcerea de a vă invita într-o incursiune spirituală în practică tradiției creștine, marți, 10 septembrie 2019, ora 18:30, în cadrul  evenimentului Tradiția vie a spiritualității creștine – dincolo de dogmatism și prejudecăți.

Care este punctul de convergență al marilor tradiții contemplative ale spațiului creștin ?

În ce măsură experiența contemplativă creștină poate fi transferată și în sfera laicului?

Cum trebuie citite și înțelese cărțile de spiritualitate creștină pentru a aduce în viața de zi cu zi valori și practici spirituale inestimabile și a ajuta la „sporirea în duh”?

Ce este Rugăciunea lui Iisus? Dar Rugăciunea Inimii?

Acest eveniment ne va introduce în ambianța tradiției contemplative a creștinismului, a apropierii intime, profunde, personale, după propriile măsuri, de marele mister al îndumnezeirii, care impregnează întreaga istorie a mântuirii, de la începuturi și până în ziua de astăzi.

Contextul dezbaterii este oferit de trei lucrări din colecţia „Spiritualitate creștină” a editurii Herald:

Norul necunoaşterii

O carte despre contemplație sau cum este unit sufletul cu Dumnezeu

Norul necunoaşterii este una dintre cele mai faimoase lucrări ale misticii creştine apusene, apărută în a doua jumătate a secolului al XIV-lea, în Anglia.

Ghid al rugăciunii contemplative, tradus în mai multe limbi, lucrarea abordează calea apofatică de apropiere de Dumnezeu (via negativa în termenii teologiei catolice), aflat – în viziunea autorului – dincolo de un „nor al necunoaşterii”, acolo unde mintea discursivă şi abilităţile cognitive uzuale îşi pierd semnificaţia în favoarea unei cunoaşteri integratoare, realizată din centrul esenţial al fiinţei. Această experienţă nu se obţine aici prin asceză, prin izolarea de lume sau prin efort intelectual, ci, aşa cum spune un psiholog modern, printr-o „sinteză dintre iubire şi voinţă”.

Deşi a circulat în rândul contemplativilor vremii, textul a fost publicat abia în 1871.

Autorul ei este necunoscut, se presupune că aparţine mediului monastic englez al vremii, posibil din ordinul cartuzian. Sursa sa de inspiraţie precede cu aproximativ 900 de ani apariţia „Norului”, lucrarea noastră fiind asociată curentului creştin neoplatonician, coborând de la pseudo-Dionisie Areopagitul.

Muntele tăcerii

de Kyriacos C. Markides

Lucrarea „Muntele tăcerii” face parte din ceea ce am putea numi „trilogia atonită” a sociologului american de origine cipriotă Kyriacos C. Markides, profesor la Universitatea din Maine.

Călătorind vreme îndelungată în întreaga lume în căutarea unei ghidări spirituale autentice, autorul îl întâlneşte în final pe „părintele Maximos”, un duhovnic charismatic, fost Protos (guvernator) al Sfântului Munte Athos şi totodată ucenic direct al unuia dintre cei mai sporiţi „bătrâni” (Geronda) ai secolului trecut: Sfântul Paisie Aghioritul.

Sub îndrumarea duhovnicească a părintelui Maximos, „bătrân” în înţelepciune, dar tânăr de ani, autorul desluşeşte pas cu pas tainele „Căii Întreite” isihaste, fiind instruit în paza gândurilor, Rugăciunea lui Iisus şi multe alte subiecte care ţin de nevoinţă creştină (askesis).

Departe de a avea un ritm monoton şi un ton arhaic, care poate fi uneori întâlnit în lucrările de acest gen, acest „jurnal isihast” este scris într-un ton alert, modern, adresându-se plin de înţelegere laicului dezorientat al acestui mileniu, fie el şi ateu pentru moment, urmărind să-l convingă că spiritualitatea autentică (dincolo de dogme şi superstiţii), spiritualitatea vie a Inimii, poate fi găsită şi în propria sa vecinătate, nu neapărat pe meleaguri străine.

O lectură captivantă, plină de înţelepciune şi umor fin, conţinând şi povestiri uluitoare despre marii practicanţi contemporani ai spiritualităţii atonite.

Benedictus Deus. Tratate și predici

de Meister Eckhart

Înălţimea ideilor, puritatea şi eleganța expresiei din scrierile şi predicile sale, precum şi atitudinea sa profund religioasă potenţată de un patos cu totul deosebit, i-au asigurat o binemeritată faimă în epocă, Eckhart fiind supranumit "Sfântul maestru care pretutindeni predică adevărul" sau "Maestrul căruia Dumnezeu nu-i ascunde nimic". Dată uitării o vreme, redescoperită la începutul sec. al XIX lea, doctrina eckhartiană şi-a pus amprenta asupra gândirii moderne (Hegel, Schopenhauer) şi continuă şi în prezent să exercite o atracţie înconjurată de mister.

Teolog, filosof şi mistic, depăşindu-şi cu mult contemporaneitatea în profunzimea viziunii teoretice şi metafizice, Johannes Eckhart von Hochheim (1260‑1328), sau, aşa cum este îndeobşte cunoscut, Meister Eckhart, este probabil reprezentantul cel mai de seamă al marelui curent spiritual creştin numit „mistica renană” (care include şi alte nume importante precum: Hildegarde von Bingen, Henri Suşo, Jean Tauler sau Jan van Ruysbroeck).

În prezenta lucrare au fost adunate atât tratatele sale importante: Învăţăturile spiritualeCartea Consolării Divine (o capodoperă a spiritualităţii creştine şi – îndrăznim să spunem – universale), Despre omul nobil şi Despre detaşare, cât şi 43 dintre predicile sale.

Subtil, original, îndrăzneţ în afirmaţii (ceea ce i-a atras şi unele suspiciuni de erezie, sancţionate inclusiv de o bulă a papei Ioan al XXII-lea, In Agro Domini), Meister Eckhart ne poartă în intimitatea cea mai profundă a sufletului nostru, loc de întâlnire cu Dumnezeu, sursa a marilor inspiraţii şi sălaş al păcii. O face cu claritate, cu blândeţe şi cu autoritatea cuiva care vorbeşte dintr-o bogată experienţă contemplativă.

Parcurgând cu răbdare şi cu deschidere interioară aceste pagini cititorul se poate îmbogăţi cu o viziune de o vastitate ce depăşeşte limitele confesionale, fiind purtat în lumea de taină şi minunare a Adevărului.

În această incursiune despre linişte, rugăciune, contemplaţia creştină şi adevărata trăire a Inimii, vor fi alături de noi:

Pr. Lucian Dîncă (Conf.Univ. Dr. la Facultatea de Teologie Catolică)

Pr. Victor Lucian Georgescu (Teolog ortodox, pasionat de studii biblice)

Pr. Vasile Ioana

Andrei Găitănaru (Publicist, filosof)

Mihai Liță (Senior Editor, coordonatorul colecției „Spiritualitate Creștină” al editurii Herald)

Evenimentul va fi moderat de Sorin Lucaci (PR Editura Herald).

„Căutarea în duh are un pronunțat caracter practic. Calea creştină se trăiește efectiv. De aceea în învățătura Sfinților Părinți prin «teolog» nu se înțelegea filosoful doct, care propagă ex cathedra un mesaj preţios şi greu de înţeles, ci sfântul, adică ființa care s-a apropiat prin nevoință, contemplație și har de marele mister al Dumnezeirii. O astfel de ființă are adesea un discurs simplu (cel puțin în aparenţă), dar totdeauna viu, adică plin de «sevă spirituală», de rod. Inima celui drept este «Sfânta sfintelor» (cf. Luca 17.21).  Discursul teoretic are ca unic scop să facă metoda accesibilă și clară. Este exact paradigma colecției «Spiritualitate creștină» a editurii Herald, din care fac parte cele trei lucrări despre care vorbim. Este ceea ce le unește.” Mihai Liță (Senior Editor, coordonatorul colecției „Spiritualitate Creștină”)

„În tradiția creștină, fie că este vorba despre Răsărit, fie că este vorba despre Apus, încercarea regală a teologiei a fost aceea de a vorbi despre Dumnezeu astfel încât cuvintele să poată reflecta ceva din infinitul conținut care s-a dat pentru a fi transmis. Instrumentele pe care „discursul mistic” la îndemână pentru a traduce conținutul contemplației în corpul cuvintelor erau alegoria, imnul laudativ, hiperbola, oximoronul, calea apofatică sau tăcerile grăitoare. Pentru cei interesați de modul în care creștinismul occidental a aprofundat acest tip de a vorbi despre și cu Dumnezeu, întâlnirea cu tratatul anonim Norul Necunoașterii și cu opera lui Meister Eckhart nu poate fi ratată. Pentru că în ambele cărți cititorul este pregătit progresiv pentru aprofundarea tenebrelor din ce în ce mai luminoase ale întâlnirii cu Dumnezeu”. Andrei Găitănaru (Publicist, filosof)

Intrarea este liberă în limita locurilor disponibile.

Contact: Sorin Lucaci, PR & Events Coordinator, 0720.063.626, sorin.lucaci@edituraherald.ro

Parteneri: Farmec, Dacia Plant, Deja Vu Natural, Gold FM, Radio România Cultural, București FM, Radio 3Net „Florian Pittiș”, Radio Seven, Radio Tanănana, Radio Deea, Radio România Cluj, Radio România Timișoara, Radio România Târgu Mureș, Itsy Bitsy, Radio Iași, Radio Brașov, TVR Timișoara, Apollonia TV, Canal 33 România, BiziLive TV, România Liberă, Click! pentru femei, Casa mea, AdPlayers.ro, 4arte, Agenția de carte, Noua Acropolă, Bookaholic, Bookuria, Bookblog, Bookhub, Booknation, Drumul spre centru, Filme-Cărți, Literatura pe tocuri, IQool, LiterNet, Rabbit Media, Gratuitor, Raftul cu idei, România Pozitivă, Serial Readers, Recenzii Cărţi, Citeşte-mă, Sfatul părinților, Sunt Pitic, GOKID!, ZMEU București, Cinemagia, Gândeşte Pozitiv, Gândurile dintre păgâni, Rândurile Evei, Calea către carte, Cabala pentru toţi, Andreea Marc.

Volumele de mai sus sunt disponibile aici:

elefant.ro    libris    carturesti<