Premiile Pulitzer 2019

08 May 2019

Premiile Pulitzer, acordate de Universitatea Columbia din New York, recompensează excelenţa în categorii diverse, de la „Breaking news” la articole care se înscriu în sfera „Serviciului public” şi până la „Fotoreportaj”. În plus faţă de premiile jurnalistice, organizatorii atribuie premii şi în alte domenii, precum „Ficţiune”, „Istorie”, „Dramaturgie” şi „Muzică”.

În total, sunt acordate 21 de premii în fiecare an. Câştigătorii sunt selectaţi de un comitet independent, ai cărui membri trebuie să aleagă din peste 2.400 de propuneri în categoriile aferente acestor trofee. Comitetul dispune şi de opţiunea de a nu atribui niciun premiu în anumite categorii. Printre câștigătorii de anul acesta se numără: Richard Powers, Jackie Sibblies Drury, David W. Blight, Jeffrey C. Stewart, Forrest Gander, Eliza Griswold.

Ficţiune - „The Overstory'', de Richard Powers

Dramaturgie - „Fairview'', de Jackie Sibblies Drury

Istorie - „Frederick Douglass: Prophet of Freedom'', de David W. Blight

Biografie - „The New Negro: The Life of Alain Locke'', de Jeffrey C. Stewart

Poezie - „Be With'', de Forrest Gander

Non-ficţiune - „Amity and Prosperity: One Family and the Fracturing of America'', de Eliza Griswold

Iată și câteva povestioare interesante despre premiile Pulitzer și aleșii juriului, de-a lungul timpului:

„Inițial, premiile erau acordate pentru un roman american ($1,000), o piesă de teatru originală pusă în scenă la New York ($1,000), o carte de istorie a Statelor Unite ($2,000) și o biografie americană ($1,000). Astăzi, premiile pentru literatură și teatru sunt împărțite în șase categorii: ficțiune „pentru o lucrare de ficțiune remarcabilă a unui autor american, care tratează de preferință viața americană/ stilul de viață american”), teatru, istorie a Statelor Unite, biografie sau autobiografie, poezie și non-ficțiune generală. În primele trei decenii de existență, Pulitzerul pentru ficțiune (redenumit astfel în 1948, pentru a include și proza scurtă) a fost cunoscut sub titulatura de „premiul Pulitzer pentru roman”. Premiul pentru poezie a fost introdus în 1922, iar cel pentru non-ficțiune abia în 1962.

Cel dintâi Pulitzer pentru roman a fost conferit în urmă cu o sută de ani, în 1918, cărții His Family, de Ernest Poole. De atunci, au fost premiați alți 86 de scriitori (în zece ani, distincția nu a fost acordată), dintre care unii au fost uitați între timp, însă mulți au devenit nume de referință ale literaturii universale. În îndelungata istorie a premiilor, au fost și destule situații controversate: unele cărți ce aveau să devină clasice peste ani au fost ignorate, iar membrii conservatori ai Comitetului Pulitzer au respins nu o dată alegerea juriului, refuzând să premieze romane sau piese de teatru care dovedeau un prea mare libertinaj sexual sau lingvistic.

Prima scriitoare care a primit Pulitzerul pentru roman a fost Edith Wharton, în 1921, pentru Vârsta inocenței. Nu a fost însă alegerea juriului, care favorizase Main Street, de Sinclair Lewis, pe care comitetul conservator l-a respins, schimbând totodată criteriile acordării premiului. După ce situația a ieșit la iveală, Edith Wharton a criticat public Comitetul Pulitzer și i-a scris lui Sinclair Lewis: „Când am aflat că am fost răsplătită pentru înnobilarea moralei americane, mărturisesc că am fost deznădăjduită. După aceea, când am descoperit că premiul trebuia să fie al tău, dezgustul s-a adăugat deznădejdii”. Când Sinclair Lewis a fost premiat cinci ani mai târziu pentru cartea Arrowsmith, autorul a refuzat Pulitzerul, spunând că „Toate premiile, ca toate titlurile, sunt periculoase… Premiul Pulitzer pentru roman este criticabil în mod special, căci clauzele sale au fost denaturate grav și în mod constant”.

În 1941, juriul a votat în unanimitate Pentru cine bat clopotele, de Ernest Hemingway. Însă Nicholas Murray Butler, președintele Universității Columbia, s-a opus alegerii juriului, considerând că e o carte ofensatoare și profană, care poate dăuna prestigiului universității. Un alt roman important al lui Hemingway, Adio, arme!, fusese ignorat în 1930, iar autorul a primit un Pulitzer abia în 1953, pentru Bătrânul și marea, o lucrare mai puțin importantă.

De același tratament selectiv a avut parte și William Faulkner: în 1930, Zgomotul și furia a pierdut Pulitzerul în fața unui roman astăzi uitat –Laughing Boy, de Oliver La Farge. În 1936, un alt mare roman de Faulkner, Absalom, Absalom!, a fost din nou trecut cu vederea. Ca pentru a-și spăla păcatele, comitetul i-a acordat ulterior Pulitzerul de două ori, pentru lucrări de mai mică însemnătate: A Fable (în 1955) și The Reivers (în 1963, premiu conferit postum).

Cu trecerea anilor, Comitetul Pulitzer a devenit mai permisiv și mai puțin conservator în materie de gusturi. Dacă în 1963 a refuzat să premieze piesa lui Edward Albee, Cui i-e frică de Virginia Woolf?, din cauza temelor sexuale și a dialogului obscen, în schimb, în 1993, Pulitzerul pentru dramaturgie i-a fost acordat lui Tony Kushner pentru Angels in America: Millennium Approaches, o piesă cu un limbaj vulgar, care explorează homosexualitatea în perioada de început a crizei SIDA.

Anual, membrii juriului parcurg sute de lucrări din care trebuie să aleagă doar trei titluri, făcând abstracție de preferințele personale și încercând să ghicească viitorul: oare cărțile alese de ei vor trece testul timpului? „Ceea ce o generație consideră a fi un defect fatal poate fi perceput de următoarea generație drept o dovadă a curajului artistic”, scrie Michael Cunningham într-un excelent articol* publicat în 2012 de New Yorker, în care autorul vorbește despre experiența sa ca membru al juriului pentru Pulitzerul de ficțiune. În acel an, comitetul nu a acordat niciun premiu, stârnind controverse aprinse. Cele trei lucrări finaliste, alese de Cunningham și de celelalte două membre ale juriului (Maureen Corrigan și Susan Larson) după discuții îndelungate și procese laborioase de selecție, erau The Pale King, de David Foster Wallace, Train Dreams, de Denis Johnson și Swamplandia!, de Karen Russell.””

Sursa: Editura Art Blog

Tinute casual

nemira.ro