Practica Zen în viața cotidiană

29 Jul 2019

„Așezați în zazen, lăsați imaginile, gândurile, formațiunile mentale izvorâte din inconștient să treacă, precum norii pe cer – fără să vă opuneți lor, fără să le prindeți. Asemenea umbrelor în fața unei oglinzi, emanațiile subconștientului trec, apar din nou și se risipesc. Și ajungeți la inconștientul profund, fără gând, dincolo de toată gândirea (hishiryo), adevărata puritate. Zenul este foarte simplu și, în același timp, foarte greu de înțeles. Este o problemă de efort și de repetiție – precum viața.” Taisen Deshimaru

Editura Herald şi Hermitage Urban Spiritual Hub (Str. Mihai Eminescu, nr. 127) au plăcerea de a vă invita miercuri, 7 august 2019, ora 18.30, la un eveniment special, „Practica Zen în viața cotidiană”, în care veți afla despre practica și învățăturile marilor patriarhi Zen, despre beneficiile meditației și ce înseamnă o stare Zen. Atelierul va fi întregit de demonstrații practice privind rolul meditației și aplicarea principiilor Zen în viața voastră de zi cu zi. Veți afla și despre aplicarea meditației în cotidian: Zazen, Ki-Aikidō – arta marțială japoneză care studiază coordonarea minții și a corpului, Kendo sau calea sabiei, arta marțială japoneză a scrimei, Origami sau arta modelării hârtiei, Arta caligrafiei, Arta purtării kimonoului.
Sunteți invitați să experimentați principiile filosofiei și practicii Zen pentru a redescoperi armonia, echilibrul, firescul, pacea, adevărata voastră natură, alături de invitaţii: Irina Myoshin (călugăr Zen, discipolă a Maestrului Myoken, Mokusho Zen House Romania), Matei Georgescu (psihoterapeut, psihanalist), Roxana Avădănei (Sensei, fondator Ikigai Dojo), Dragoș Chiric (Sensei Seibukan Dojo), Ayako Funatsu (fondator Origami & Paper Flowers Natsuko), Gabriela Deniz (coordonator Colectia Zen, Editura Herald), specialişti care vor împărtăşi publicului bucureștean informaţii teoretice și practice despre practica și arta meditației. Evenimentul va fi moderat de Sorin Lucaci, PR Herald.

„Menirea esențială a cărților despre Zen este de a ne convinge de importanța practicii Zenului: Zazen. Adevărata înțelegere a acestor texte se va manifesta în actul de a practica Zazen, cu întregul nostru corp-minte, așezați, în postura trezirii lui Buddha. Pornind de la înțelegerea intelectuală, ajungând la o înțelegere cu întreaga noastră ființă a adevăratei noastre naturi: natura de Buddha.” Irina Myoshin (călugăr Zen, Mokusho Zen House Romania)

Haideți să vedem cum ne putem pregăti pentru acest eveniment colindănd prin Colecția Zen a Editurii Herald:

Cartea celor cinci cercuri

Miyamoto Musashi

Editura HERALD

Colecția ZEN

Fara indoiala, opera cea mai cunoscuta a lui Musashi este Gorin no shō ("Cartea celor cinci cercuri"), scrisa in 1645, cu doar cateva saptamani inaintea mortii sale, si adresata discipolului sau, Terao Katsunobu. Socotita cartea de capatai a luptei cu sabia (kendō), aceasta poate fi considerata deopotriva un clasic despre artele martiale in general, intrucat abordeaza atat principiile luptei individuale cat si pe cele ale confruntarilor dintre armate. Musashi a scris despre arta luptei cu sabia in asa fel incat invatatura sa poate fi urmata atat de un incepator cat si de un maestru in kendō, desigur la diferite niveluri.

Specialistii in strategie militara pun "Cartea celor cinci cercuri" alaturi de alte lucrari clasice in domeniu, precum Arta razboiului a lui Sun Tsu din traditia chineza sau Arthashastra a lui Chanakya din traditia indiana. De‑a lungul vremii Gorin no shō s‑a bucurat de o popularitate crescanda, interesul fata de metodele si tehnicile expuse in acest tratat venind nu doar din partea celor interesati de artele martiale, ci si din partea marilor corporatii, dovedind ca principiile expuse aici sunt valabile pentru orice forma de competitie.

Practic, "Cartea celor cinci cercuri" cuprinde invataturile pe care Musashi le‑a oferit discipolilor sai in salile de antrenament (dōjō). Cele cinci capitole ale cartii trimit la ideea ca exista diferite elemente ale luptei, asa cum exista diferite elemente alcatuitoare ale lumii, ale caror naturi si calitati sunt descrise de buddhism, shintoism si alte religii orientale. Cele cinci capitole cuprind metodele sau tehnicile de lupta care sunt asociate cu si descrise de astfel de elemente.

▪ Capitolul "Pamant" serveste ca introducere si vorbeste in mod metaforic despre artele martiale, conducerea luptei si antrenament ca despre arhitectura si constructia unei case.

▪ Capitolul "Apa" descrie stilul de lupta al lui Musashi, numit Niten ichi‑ryū sau "Doua ceruri, un stil". Sunt descrise atat tehnicile de baza cat si principiile fundamentale.

▪ Capitolul "Vant" contine un joc de cuvinte, deoarece caracterul japonez utilizat poate insemna deopotriva "vant" si "stil". Aici Musashi prezinta elementele de baza ale scolilor de lupta contemporane, considerand ca acestea sunt niste erezii, intrucat amagesc pe discipoli si ii indeparteaza de adevarata Cale a samuraiului.

▪ Capitolul "Vid" este un scurt epilog, care descrie in termeni esoterici invatatura Zen care l‑a influentat pe Musashi in ceea ce priveste starea corecta a mintii.

Se spune ca trebuie sa citesti Gorin no shō si Dokkodō, pentru a putea sa practici patruns fiind de principiile adevaratei Cai si sa intelegi ce voia sa spuna Miyamoto Musashi atunci cand vorbea despre transformarea lui Setsuninto (sabia care ia viata) in Katsujinken (sabia care da viata).

Zen și viața cotidiană

Taisen Deshimaru

Editura HERALD

Colecția ZEN

Zen si viata cotidiana este o pledoarie pentru aplicarea in viata de fiecare zi a principiilor Zenului, pentru a redescoperi armonia, echilibrul, firescul, pacea, adevarata noastra natura.

"Invatatura cuprinsa in aceasta carte este primordiala, sta la baza practicii zazen autentice; este foarte important sa intelegeti metoda veritabila pentru a practica un zazen corect. Toata lumea intelege ce postura trebuie sa aiba si ce respiratie trebuie sa practice; am explicat aceste lucruri deseori pe larg. Insa cum gandim? Cum ne controlam mintea, constiinta in timpul zazenului?

Este o problema foarte importanta. Multi cred ca inteleg, dar intelegerea lor este prea superficiala. In timpul zazenului, atitudinea mintii este diferita pentru fiecare si nimeni nu stie pe care anume sa o adopte. Trebuie sa avem constiinta Hishiryo. Ce este constiinta Hishiryo? Maestrul Dogen, in Fukanzazengi, vorbeste despre ea in acesti termeni: " Va rog, ganditi din strafundurile non-gandirii; nu ganditi din strafundurile gandirii; aceasta este constiinta Hishiryo, secretul Zenului. Hishiryo, Gandire absoluta, dincolo de orice gandire.  Cum sa facem? Mare koan..."

Practica zazen este secretul zenului. Zazenul este dificil, insa practicat zilnic e foarte eficient pentru largirea constiintei si dezvoltarea intuitiei. Zazenul nu numai ca elibereaza o mare energie, dar el este postura trezirii. In timpul practicarii lui, nu trebuie cautat nimic. Fara obiect, el este numai concentrare asupra posturii, respiratiei si atitudinii mintii.

Asezati in zazen, lasati imaginile, gandurile, formatiunile mentale izvorate din inconstient sa treaca, precum norii pe cer - fara sa va opuneti lor, fara sa le prindeti. Asemenea umbrelor in fata unei oglinzi, emanatiile subconstientului trec, apar din nou si se risipesc. Si ajungeti la inconstientul profund, fara gand, dincolo de toata gandirea (hishiryo), adevarata puritate. Zenul este foarte simplu si, in acelasi timp, foarte greu de inteles. Este o problema de efort si de repetitie - precum viata. Taisen Deshimaru

Aceste cărți le puteți găsi aici:

elefant.ro    libris    carturesti