Comunismul - conștiința vinovată mondială

30 Jan 2019

La invitația Editurii Humanitas și a Institutului Francez din Timișoara, cunoscutul jurnalist și scriitor francez Thierry Wolton se va afla în România în perioada 31 ianuarie–5 februarie pentru dezbateri și întâlniri dedicate primului volumul al trilogiei O istorie mondială a comunismului. Încercare de investigație istorică, a cărui apariție în limba română reprezintă unul dintre cele mai importante evenimente editoriale ale ultimelor luni.
Acest volum, apărut în cadrul Programului de sprijin pentru publicare „Nicolae Iorga“, a beneficiat de susținere din partea Ambasadei Franței în România.

Excepționala trilogie O istorie mondială a comunismului. Încercare de investigație istorică scrisă de jurnalistul francez Thierry Wolton, recompensată cu Premiul Jan Michalski (Elveția, 2017) și Premiul Aujourd'hui (Franța, 2018), este cel mai amplu demers de acest gen, care explică sistemul comunist din perspectiva celor trei mari actori ai săi: călăii (vol. I), victimele (vol. II) și complicii (vol. III). Ultimele două volume se află în pregătire la Editura Humanitas, urmând să apară în toamna lui 2019, respectiv 2020. Pe întreg parcursul acestui an, Editura Humanitas va marca împlinirea a 30 de ani de la evenimentele din 1989 prin organizarea lunară a unor dezbateri și conferințe dedicate cărților fundamentale pentru înțelegerea comunismului, iar întâlnirile cu Thierry Wolton din primele zile ale lunii februrie, din Librăriile Humanitas din Timișoara, București și Cluj, deschid seria acestor evenimente.

„Comunismul este conștiința vinovată mondială. Nici o altă ideologie, într-un interval de timp comparabil, nu a cucerit atât de multe țări, atât de multe minți și nu a distrus atâtea vieți omenești. Și tocmai omul se află în inima cărții mele. Nu inventez nimic în această istorie a comunismului, nu există dialoguri fabricate, toate situațiile despre care vorbesc sunt atestate, în general sunt cunoscute, nu sunt eu cel dintâi care le descoperă. Meritul meu, singurul pe care îl am în raport cu această narațiune, este acela de a fi adus laolaltă sute de elemente disparate, pentru a vedea lucrurile în ansamblu. Am vrut să-l iau pe cititor de mână și să-l însoțesc de-a lungul istoriei dramatice a comunismului. Sper că am reușit; în această carte există carne și viață." - Thierry Wolton

„Avem dictatura proletariatului, avem o putere care face uz de teroare.“ – Lenin

„Nu s-a ucis la scară suficient de mare. Noi trebuie să ucidem, şi afirmăm că a ucide este un lucru bun.ׅ“ – Mao

„O întreprindere extraordinară. Thierry Wolton sfâșie vălul care încă acoperă crimele regimului comunist și sfidează imperativele care-au împiedicat condamnarea lui chiar din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.“ – Alain Besançon

„Thierry Wolton propune o manieră inedită de a sublinia «caracterul universal malign» al ideii comuniste. Volumul 1 al trilogiei, al cărui subiect central sunt «călăii», arată cum, din URSS și până în Etiopia, fiecare generație de conducători preia de la precedenta metodele prin care «constrâng realitatea să se supună canoanelor utopiei», cu prețul exterminării unor populații întregi. Avem de-a face aici cu un sfâșietor și întunecat tablou al unei himere din care cu greu izbutim să ne desprindem.“ – Philosophie Magazine

„N-ai cum să nu te-ntrebi, citind aceste pagini care valorează greutatea lor în sânge, cum de, în numele fericirii și al libertății, unii oameni au putut să dea dovadă, și încă în mod sistematic, de o asemenea cruzime față de alți oameni. După căderea Zidului Berlinului, după căderea regimurilor comuniste din Europa și implozia Uniunii Sovietice, ai crede că ne-am eliberat de «spectrul comunismului». Și totuși, în lipsa unei condamnări internaționale efective, nici crimele comunismului nu pot fi judecate în adevărata lor lumină.“ – Le Figaro

PROGRAMUL EVENIMENTELOR

TIMIȘOARA, joi, 31 ianuarie, ora 18, Universitatea de Vest, amfiteatrul A01
Dezbatere cu tema „Viitorul Europei se decide, oare, în România?”
Participă, alături de Thierry Wolton, Laurențiu Ștefan, profesor și cercetător la Universitatea de Vest, Aline Fontaine, jurnalistă, Mircea Mihăieș, profesor la Universitatea de Vest; moderatorul serii va fi Silviu Rogobete, fost diplomat, în prezent profesor la Facultatea de Științe Politice a UVT
Dezbaterea va avea loc în cadrul evenimentului „Noaptea Ideilor/Nuit des idées à Timisoara”, fiind prilejuită de contextul președinției României la Consiliului UE în primul semestru din 2019

TIMIȘOARA, vineri, 1 februarie, ora 18.30, Librăria Humanitas, str. Episcop Augustin Pacha nr. 6 (intrare din str. Eugeniu de Savoya)
Lansare de carte, dialog cu publicul și sesiune de autografe
Thierry Wolton, O istorie mondială a comunismului. Încercare de investigație istorică, vol. I: Cu pumnul de fier. Călăii
Vor vorbi: Thierry Wolton și Mircea Mihăieș

BUCUREȘTI, sâmbătă, 2 februarie, ora 17, Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bld. Regina Elisabeta nr. 38)
Thierry Wolton în dialog cu Gabriel Liiceanu și Ioan Stanomir
Sesiune de autografe

CLUJ, luni, 4 februarie, ora 18, Facultatea de Istorie și Filosofie, Aula „Regele Ferdinand I", str. Napoca nr. 11
Thierry Wolton în dialog cu prof dr. Virgiliu Țârău și prof. dr. George Cipăianu
Sesiune de autografe

Toate evenimentele se vor desfășura în limba română, cu traducere consecutivă. Intrarea este liberă.

THIERRY WOLTON (n. 1951) este jurnalist, scriitor și istoric, profesor la École Supérieure de Commerce din Paris. E preocupat în mod special de istoria regimurilor comuniste, de Războiul Rece și de influența sovietică în Occident. A mai publicat: Vivre à l’Est (1977), L’Occident des dissidents (în colaborare cu Christian Jelen, 1979), Culture et pouvoir communiste (în colaborare cu Natalia Diujeva, 1979), Le KGB en France (1986; trad. rom. KGB-ul în Franța, Humanitas, 1992), Silence, on tue (în colaborare cu André Glucksmann, 1986), Les visiteurs de l’ombre (în colaborare cu Marcel Chalet, 1990), Le Grand Recrutement (1993), La France sous influence: Paris–Moscou, 30 ans de relations secretes (1997), L’Histoire interdite (1998), Rouge-brun: Le Mal du siècle (1999; trad. rom. Roșu-brun: Răul secolului), Le grand bluff chinois: Comment Pékin nous vend sa „révolution“ capitaliste (2007), Le KGB au pouvoir: Le système Poutine, (2008; trad. rom. KGB-ul la putere: Sistemul Putin, Humanitas, 2008, ed. a II-a 2014).

Volumul I din Trilogia O istorie mondială a comunismului. Încercare de investigație istorică - Călăii este disponibil aici:

elefant.ro    libris    carturesti        cartepedia

Popular