Vipia amiezii

Categorii:   Contemporan   |   Literatura română

„Meritul Doinei Popescu e că știe să construiască epica fiecărei proze, dându-i autenticitate literară cu ajutorul unei scriituri ce-i poartă amprenta. Tehnica literară exersată, cursivitatea acțiunii, construirea unor situații și contexte diverse de la un text la altul, finalurile fiecărei povești unice - toate acestea o definesc pe scriitoarea Doina Popescu. Prozele în sine au suficient dramatism încât să te întrebi după ce le-ai citit de ce nu ți-au plăcut: povestea decrețeilor și cea a relațiilor interzise și imposibile sunt numai două exemple. Poate că dramatismul acesta vă va ajuta să vă deschideți sufletele și să trăiți frumos. Vipia amiezii o să vă prindă în mrejele lumii de lângă noi.”

Nona Rapotan

Editura: Adenium
ISBN: 978-606-742-235-5
Pagini: 158

Vipia amiezii

Doina Popescu (n.1952) este o scriitoare formată în generația optzeci care se distinge prin forța narațiunii sale precum și modul concis prin care-și explică emoționalul firii. A fost profesor în învățământul special (defectolog, logoped) și  un jurnalist de succes (a activat la: Viitorul, România liberă, Agenția de știri Mediafax, Cotidianul, revistele 22 și Dilema, TVR). Caracterul de outsider al  prozei sale provine din faptul că limbajul abordat nu este împopoțonat și descrie fără menajamente un șir de evenimente care se abat mereu asupra unui  subiect aflat între moarte și viată.

Vipia Amezii are în componență 8 proze scurte: „Căpăţîna de vițel cu scorţişoara”, „Bimbuşca”,  „Pian pentru concert”, „Tabloul”, „Vipia amiezii”, „Reka, un frison galactic de demult”, „Cod roșu de canicula” şi „Crucișătorul Potyomkin și adulterul de la Agigea”.

Văzute inițial ca niște psihodrame, aceste secvențe se disting prin curgerea lină a limbajului, o bună capacitate de introspecție a personajelor și acuratețea cu care sunt descrise emoțiile constatate. Viața apare așa cum ea, fără să fie cusută cu ață albă, când plină de energie și căldură, când frământată și cu moartea-n suflet. Este o calitate de necontestat pentru un scriitor să poată transmite spaima, speranța, bucuria neasteptată, neliniștea, disperarea sau mînia reținută care trec toate, succesiv, prin personajele sale. De asemenea este de remarcat o bună creionare a unor caractere și finalul abrupt al prozelor, foarte reușit de altfel.

Vipia Amezii este o colecție de proză autentică românească, mereu contemporană prin abordarea sinceră a subiectelor și care merită citită pentru incursiunea sa în contemplația mișcării sufletului.

carturesti    elefant