Trei etaje

„În Trei etaje, naratorii lui Eshkol Nevo acoperă o gamă întreagă de sentimente, de la dezgustător la empatic, fiecare dintre ei find înzestrat cu o voce sigură, concretizată într-o relatare amplă, multifațetată, care te captivează cu ușurință.“ (Publishers Weekly)

„Eshkol Nevo este un maestru al solilocviului. În romanul Trei etaje forța lui Nevo rezidă în vocile lui. Cu un admirabil talent mimetic, cu un delicat simț al empatiei, este un geniu al felului în care își pune personajele să vorbească, le distinge unele de altele, le izolează și le înțelege în intimitatea lor.“ (La Lettura, Corriere Della Sera)

„Există un înalt și rar întâlnit grad de îndrăzneală și expunere personală în acest roman, care pune pe tapet aspectele întunecate ale condiției familiei israeliene. Nevo se abține de la a miza pe latura senzațională a poveștilor pe care le spune. Tocmai dulceața tonului său este cea care dă valoare vocilor cufundate în alienare, frustrare și vinovăție, încurajându-le să se facă auzite.“ (Haaretz)

ISBN: 978-606-779-267-6
Pagini: 0

melimeloparis.ro

Rochii de ocazie

Trei etaje

elefant.ro    libris    carturesti    lib humanitas    cartepedia

Construit pe aceeași hartă conceptuală existentă în Palatul puricilor, scris de Elif Shafak, Trei etaje a lui Eshkol Nevo reflectă preocuparea din ce în ce mai evidentă a scriitorilor contemporani față de problema inechității sociale și nevoia urgentă de umanizare.

Oamenii nu sunt atât de diferiți precum s-ar crede. Stratificarea durerii este simbolic expusă pe etaje. Fiecare personaj vorbește unui prieten, prietenă sau soț. Încrederea se predă doar la limită, se petrec prin fața ochilor vieți, neputințe și iubiri nepermise.

Ascultă, după ce ai trăit vreme de douăzeci de ani cu o femeie, nu mai ştii unde te termini tu şi unde începe ea. Iar dacă te părăseşte, pleacă cu tot cu tine. Sau cel puţin cu o parte din tine. Ayelt şi cu mine suntem siamezi. În ultimii ani, nu am luat nicio decizie fără să mă consult în prealabil cu ea. Mereu le spun oamenilor: — Lăsaţi-mă să mă gândesc. Dar, de fapt, eu aştept momentul acela, după ce adorm fetele. Îi pregătesc o ceaşcă de cafea solubilă, cu puţină ciocolată, aşa cum îi place ei, după care îi povestesc despre ezitările mele. Apoi îmi dă soluţia. Nu procedez mereu cum spune ea, însă întotdeauna mă face să văd care este adevărata dilemă cu care mă confrunt. Să observ doar esenţialul, să nu mă pierd în detalii.

— Nu ştiu ce mi se întâmplă în ultimele zile, Neta, dar e terifiant, e ca şi cum… înăuntrul nostru, în inimă, în suflet, avem  lucrul acela care aduce laolaltă toate părţile fiinţei noastre, lucrul acela care îşi aminteşte, care ne conduce, care pune ordine în toate, lucrul acela din care porneşte totul şi spre care merge totul, ca un fel de matrice, lucrul acela care suntem chiar noi, un fel de coloană vertebrală fără oase, alcătuită exclusiv din sentimente… înţelegi?… Îmi aduc aminte că ai încuviinţat dând din cap. A fost foarte generos din partea ta. Fiindcă sigur nu înţelegeai nimic în momentul acela.

Neştiinţa lor legislativă era strigătoare la cer. Niciunul, fără excepţie, nu ştia care îi erau drepturile, prin urmare nu-mi era foarte greu să le ofer consiliere; le ofeream posibile soluţii la problemele care îi preocupau. Eu vorbeam – ei scriau. Şi puneau întrebări. Unele mai inteligente, altele mai puţin. Grâu, dar şi neghină.

Stilul scriitorului este foarte atrăgător. Lipezimea ideilor, personajele bine conturate care provin din pături sociale diferite și frământările politice sunt expuse toate fără ezitare, nevoalat. Nu ai cum să nu fii atras în lectură de forța personajelor, care ajung să se vadă așa cum sunt: Arnon - un soț blocat în tradiții ancestrale, Hani - o mamă obosită și neglijată de soț și Devora - o bătrână care dorește încă o șansă pentru răscumpărarea greșelilor vieții.  Eshkol Nevo trece ferm și bine poziționat prin cele trei nivele esențiale: a  relației de cuplu,  a conflictului dintre generații și a trezirii conștiinței.

Treziţi-vă, locuitori ai Burghezistanului. Treziţi-vă din jocurile voastre de poker şi din grijile excesive pe care le purtaţi copiilor voştri şi din infidelităţile demne de milă, inspirate de însingurare, nu de pasiune. Treziţi-vă din fotoliie voastre mult prea confortabile, aşezate în faţa televizoarelor, din ascultarea antreprenorilor care vă sfătuiesc să faceţi un împrumut şi să cumpăraţi un apartament într-un bloc exact ca acesta, într-un cartier exact ca acesta. Treziţi-vă din lipsa de credinţă, din lipsa de implicare, din lipsa de empatie. Treziţi-vă din supraabundenţa vacanţelor voastre, şi a maşinilor voastre, şi a aparaturi electronice, şi a cursurilor extraşcolare pentru copiii voştri. Nu departe de voi se petrece chiar acum un lucru foarte important. Iar voi dormiţi”.

Trei etaje a lui Eshkol Nevo este o carte plină de speranță în esența ei. Atunci când alegi cu iubire să fii bun, să ierți și să construiești poți anula singurătatea și răul din viața ta.

Ştiu, tu nu crezi în metamorfoze de genul ăsta, atât de rapide. Dar, în primul rând, metamorfozele rapide se pot petrece doar atunci când schimbarea mocneşte de multă vreme în interior, aşteptând ocazia potrivită pentru a se manifesta, iar în al doilea rând, toate astea chiar s-au întâmplat, Michael. Am până şi fotografii care s-o dovedească.