Shantaram

Intr-un formidabil roman de inspiratie autobiografica, Gregory David Roberts spune povestea australianului Lindsay, unul dintre cei mai vanati oameni ai planetei. Dependent de heroina si incarcerat pentru jaf armat, Lindsay evadeaza si se stabileste la Bombay, unde numele sau va deveni Shantaram - adica, om al pacii. Fara casa, familie sau identitate, Shantaram isi face ucenicia in randurile mafiei locale, o lume a cersetorilor si gangsterilor, a prostituatelor si inteleptilor, a luptatorilor si actorilor. Pe drumul care-l va duce la regasirea de sine, doua personaje ii vor influenta in chip decisiv destinul: Abdel Khader Khan - don-ul mafiot, criminal-filosof-sfant, si Karla - o femeie seducatoare si periculoasa.

Editura: All
An apariție: 2016
ISBN: 978-606-783-033-0
Pagini: 900

dyfashion

Shantaram

Dacă aceste multe file  sunt biografia unei persoane,  reprezentând pentru ea regăsirea de sine, pot spune ca mă bucur că ”nu mi se întâmplă nimic”. După ce am citit Shantaram” am înteles de ce este cartea preferată a  Madonnei sau de ce s-a dorit ecranizarea ei de către Warner Bros, cu Johnny Depp (împreună cu multe staruri de la Bollywood) în rolul australianului Lindsay, devenit Shantaram în India.

Este adevarat că la început mi-a captat atenţia  stilul  său descurcareţ de a scrie (clar, concret). Am identificat diverse jocuri atractive: acelea de a pune în gura unui personaj ideile proprii despre problemele eterne şi  cosmogonice ale vieţii, de a întrurepe, a porţiona  şi lega  acţiunea cu un nod pescăresc pentru un  scop bine determinat, ca mai apoi să sesizez că se abate intenţionat atenţia de la structura internă a mesajului(care vine într-un mod mai puţin consistent). Atunci când este captată atenţia conştientului(care ar trebui să cenzureze informaţiile care ajung în subconştient) prin fraze, cuvinte, se   produce implantarea în subconştient a mesajului urmărit a fi transmis  şi oamenii vor reacţiona conform modului în care le-a fost programat subconştientul. Şi exact asta face autorul. Afişează un mesaj şi ne lasă să credem că nu a avut altă soluţie decât acceptarea compromisului.

Personajul principal (cu studii superioare în filosofie) îşi însuşeste toate perceptele ideale şi le declară: vrea să  fie un om bun, să fie altruist, să trăiască cu oameni şi printre oameni, învaţă împreună cu ei să respecte familia, să fie generos şi demn în faţa vieţii si  crede într-o stare de echilibru spiritual care îi dă forţa morală de a face lucruri morale pe acest pământ. De fapt el este un condamnat la nouăsprezece ani de închisoare pentru o serie de jafuri armate,  evadează şi îşi petrece zece ani ca fugar în Bombay, lucrează ca falsificator, contrabandist, traficant de arme şi soldat de stradă pentru una dintre ramurile mafiei din Bombay. Până şi  acţiunea desfăşurată în inima Indiei unde sărăcia este o problemă serioasă şi religia este un mod de viaţă, nu e  întâmplătoare. Descrierea războaielor de stradă,  a iararhiilor mafiote  şi rigiditatea castelor indică rolul impus în societate  şi dezvoltarea unor noi seturi de valori. Ţi se oferă iluzia puterii şi a banilor, pentru ca atunci când îţi vei vinde sufletul, să nu-l mai iei niciodată înapoi.

Aglomerarea năucitoare de personaje şi evenimente meştesugit alimentate de haos şi  dizarmonie se ajută de un limbaj al străzii şocant pentru o epopee literară. Esenţa acestor noi valori, dobandite şi promovate, ia naştere din greşita înţelegere a orarului vieţii.

Mă bucur pentru faptul că am citit această carte până la capăt. Aşa pot spune că nu am o imagine idealizată, superficială, ci una plină de miez, a acestui unui roman promovat ca fiind scris de un „om al pacii” (shantaram).

Cumpără cartea aici:

libris.ro    elefant.ro    cartepedeia.ro    libhumanitas.ro