Sculptând în timp

Categorii:   Artă   |   Biografii

Cautand raspunsuri la intrebari despre film si arta in general, despre creator si public, despre valori si nonvalori, unul dintre cei mai importanti cineasti din secolul XX priveste adanc in sine si spre lumea din jur. Lumea lui se dezvaluie in Sculptand in timp, carte fundamentala pentru orice artist,  astfel incat sa starneasca si mai multe intrebari.

„Absolutul poate fi atins numai pe calea Credintei si a Creatiei. Singura conditie a luptei pentru propriul drept de a crea sunt credinta si propria predestinare, disponibilitatea de a munci si intransigenta. Creatia are intr-adevar nevoie din partea artistului de „moarte la modul serios“ (Boris Pasternak), in cel mai tragic sens al cuvantului. (...) Scopul artei este acela de a-l pregati pe om pentru moarte, de a-i curata si de a-i afana sufletul, de a-l face capabil sa devina mai bun.“

Editura: Nemira
ISBN: 978-606-758-469-1
Format: 13x20
Pagini: 312

Sculptând în timp

Andrei Arsenievici Tarkovski (4 aprilie 1932, Rusia - 29 decembrie 1986 Neuilly-sur-Seine, Franța), a fost poate cel mai influent reprezentant al școlii rusești de cinematografie. De asemenea s-a  remarcat și impus în cinematografia mondială modernă prin viziunea sa originală asupra lumii și timpului. În 27 de ani  de carieră a făcut 7 filme și câteva scurt-metraje. A fost regizor, actor, scenarist și scriitor. Și-a făcut mare parte din fime în regimul comunist, a fost cenzurat și nu a fost pe deplin înțeles, nici de critici nici de spectatori.

Sculptând în timp este o biografie artistică a lui Andrei Tarkovski, scrisă în aproape 20 de ani. Pornind de la faptul că primea foarte multe scrisori de la cititori  prin care i se cereau lămuriri suplimentare legate de filmele sale, acesta a început să-și noteze principiile, considerațiile care stăteau la baza propriei sale înțelegeri asupra scopurilor creației cinematografice. Așa ajunge să explice cum și-a realizat filmele, cum și-a ales actorii dar și conexiunile artei cinematografice cu studiul său asupra timpului în film.

Background-ul său cultural, faptul că a avut parte de o educație liberală, că a respirat și a crescut în poezie(tatăl sau a fost poetul Arseny Aleksandrovich Tarkovsky), l-a ajutat atât în ipostaza de regizor cât şi în cea de scriitor. Are un limbaj pictural în fiecare lucrare a sa. A fost un inovator și a folosit tehnica full-frame în cel puțin câteva cadre. A fost un maestru în a însera simboluri sprituale. Elemente ca absida, altarul, estul, sunt studiate și exploatate la maxim pentru a reprezenta ingenios ritualizarea. A folosit în mod corect tot arsenalul „demiurgului”: timpul, pecetluit în apa sfericizată, care distilează și dilată memoria, lumina, natura și câteva artefacte ale culturii.  A trăit in exil, a cunoscut nostalgia locurilor natale si a înţeles importanţa artei sale.

În finalul acestui jurnal explică, simplu şi personal, demersul de a scrie o astfel de lucrare:

Este vorba despre faptul că noi trăim într-o lume imaginară, pe care o creăm noi înșine. Și tot noi depindem de defectele ei, deși am putea depinde și de calitătile ei.
Și deja strict confidențial: nimic, cu excepția imaginii artistice, nu a inventat omenirea în mod dezinteresat și poate că sensul activitătii omenești constă într-adevăr  în creearea operei de artă, în actul de creație, absurd și dezinteresat? Poate și aici se exprimă motivul pentru care am fost făcuti după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, cu alte cuvinte capabili de creație?
Dezvălui în sfărsit sensul ascuns al acestei cărti: mi-am dorit foarte mult că cititorii ei, convinși de mine, chiar dacă nu în totalitate, ci numai parțial, să devină complicii mei, fie și drept mulțumire pentru că nu mai am nici un secret fată de ei.

libris    cartepedia    lib humanitas    elefant    nemira