Râul de piatră

Categorii:   Ficțiune istorică

Sicilia, vara anului 1943… Aliații au debarcat, nemții se retrag, armata italiană s-a dezorganizat și în sate autoritățile încearcă să șteargă urmele adeziunii la regimul fascist.În romanul Râul de piatră (Il fiume di pietra), toate evenimentele sunt văzute cu ochii inocenți ai copiilor din Mineo, care, pe fundalul satului, proiectează lumea lor picarescă cu plăcerea de a prăda livezile, de a înfrunta bandele rivale și de a se ascunde în pesteri… Pentru ei, acest "cutremur al istoriei" e numai prilejul de a trăi noi aventuri și de a inventa farse pe socoteala adulților: notabili ai satului, soldați americani, bandiți etc.O istorie de o extraordinară sinceritate, cu atât mai "adevărată" și mai vie cu cât este mai fantastică și mai liberă, este povestită într-o limbă densă și bogată. Un roman în care se descoperă-după cum scrie Italo Calvino-"o bucurie lingvistică extraordinară, o noutate și o libertate continue".

Editura: Allfa
An apariție: 2004
ISBN: 973-8457-72-6
Pagini: 208

Râul de piatră

Giuseppe Bonaviri însuși, la o vârstă fragedă, ne introduce în universul suprarealist al  Râului de piatră: când peisaje stâncoase, când câmpii întinse, când o peșteră ori o deasă pădure sau chiar un pârau flancat de păpuriș; copaci goliți violent de fructe, animale chinuite, soldați împinși de aceeași foamete ca și localnicii, oameni politici care par aceiași dintotdeauna, coruptibili și fățarnici,  țâșnesc parcă în calea a două bande rivale de copii. Pe lângă atmosfera apăsătoare a războiului, libertatea pe care și-o iau acești copiii descurcăreți apare că o sfidare nerușinată a sorții.

Hoinăream prin pădure cu nasul în sus, mirosind frunzele, încât Ciuriddu, Pelonero și frate-meu nechezau din străfundul plămânilor: «Iha ha, ha ha, ha!» Ne plăcea să umblăm așa și să vedem lumina filtrând printre frunze, uneori ne izbea drept în pupile. Într-un copac însă nu văzui acel joc de fire de lumina, ci cumva că o întunecime rotunjită, ce făcea ca vârful să fie închis la culoare. Privii indiferent. Nu mă gândii prea mult.

Povestea pare simplă. Câțiva copii bântuie zi și noapte vecinătățile satului italian Mineo. Sub forma unor jocuri interminabile, ei ajung să împartă aventuri cu natura. Satul(comunitatea) pare doar o cetate cu rolul de a le asigura spatele, când trebuie să se ascundă.  Își  bat joc de soldații fasciști care vor să se retragă în secret, înșeală soldații care intră în sat ca nişte salvatori. Setea, foamea, descoperirea autenticității și competiția brută, scot la suprafață forțe nebănuite chiar și în trupurile lor firave de copii.  Au soluții bazate pe o imaginație pură cam pentru toate lucrurile, mai puțin pentru moarte. Aici se complică cu adevărat situația și se vede profunzimea cu care scriitorul abordează problematica  trecerii vieții. Inocența dispare când copiii își recuperează prietenul sfâșiat de o bombă rămasă pe câmp, reunind cele două bande adolescentine rivale.

De trei ori duseră corpul lui Pelonero în fața peșterii. Era un ghemotoc de lumină și sclipea ca o piatră de marmură, și eu văzui pentru ultima oară fața mică, secătuită de moarte și de soarta năpraznică. Stălucea ca o piatră de rău.
Cioclii intrară în întuneric. O sută de lanțuri mă legau. Giovanni deschiseră o carte murdară, îngălbenită, cine știe unde o găsise și, făcând semn să înceteze cântecul, zise: «Furiilor, Furiilor! Veniți la noi, suntem aici și vă așteptam. Râul plângerii vă aduce. Furiilor, Furiilor!»…
Și apoi fu liniște deplină. Lumea sosise la gura peșterii.

Râul de piatră, deși face parte din biblioteca de buzunar, are calitățile unui mare roman: forță, descrieri lirice extraordinare, personaje bine conturate și lecții de viață absolute, expuse cu o sinceritate inteligentă.

carturesti