O mie de cocori

Ceremonia ceaiului s-a degradat, nu mai e ca pe vremea tatalui lui Kikuji. Dar cestile mai pastreaza urmele buzelor care au atins marginea lor delicata, secretele tuturor acelora care au baut ceai din ele. Kikuji este invitat la o ceremonie a ceaiului unde urmeaza sa-si vada viitoarea sotie. Ar trebui sa fie fata care poarta un furoshiki cu o mie de cocori. De aici incepe initierea lui. In ceremonia ceaiului, in ceremonia dragostei, in ceremonia mortii, in ceremonia vietii. Iar tanarul Kikuji a ajuns tocmai in acel moment al ceremoniei cand in lume nu mai exista decat femei indragostite.

ISBN: 973-50-0754-1
Pagini: 154

Țara zăpezilor

Țara zăpezilor este un roman clasic al literaturii japoneze moderne și a figurat printre cele trei opere citate de juriu în 1968, când lui Yasunari Kawabata i s-a decernat Premiul Nobel pentru literatură.

O mie de cocori

Yasunari Kawabata(14 iunie 1899-16 aprilie 1972) a fost un prozator japonez, câștigător al premiul Nobel pentru literatură în 1968. Marcat de evenimente tragice încă din copilărie și adolescență, starea de solitudine și suferinţă fizică, combinată cu iminenţa morții,  îi va contura întreaga viziune asupra vieții ce va fi reprodusă în  romanele sale.

O mie de cocori este un roman structurat în 5 părți, cu un limbaj minimalist dar foarte pictural, presărat cu haikuri și prejudecăți, în curat stil japonez. Centrat pe ceremonia ceaiului  ‘’O mie de cocori’’ îşi are o simbolistică proprie ce se trage din fascinația întregii culturii japoneze. Această ceremonie, combinată cu elemente Zen, rămâne un aspect important în Japonia, unde actul în sine este  mult mai elaborat. Aici orice formă de artă este descrisă ca o cale spirituală. De-a lungul timpului obiceiul s-a amplificat în cultura japoneză, deși ceremonia se practică în multe culturi(în China, Rusia, Taiwan, Coreea, Marea Britanie). Cunoscută ca Chanoyu sau „apa fiartă pentru ceai”, ceremonia purifică simțurile și cultivă armonia și unitatea între mediul înconjurător, oameni, ustensile, ceai, și toate celelalte elemente implicate în ceremonie.

Evocarea acestei ceremonii vine în constrast cu  poveștile de iubire neîmplinite ce par să se reproducă în fața noastră, sfârșind de fiecare dată prost. Mitani Kikuji, personajul principal din roman, se îndrăgostește în mod natural de femeile din viața lui iar acestea, prinse între prejudecăți culturale și iubire, fie se sinucid fie nu se mai văd în cursul firesc al romanului. Magia purității și a perfecțiunii este exprimată astfel: ‘’A muri înseamnă a refuza orice înțelegere, și pentru totdeauna, din partea celorlalți. Nimeni nu mai poate să înțeleagă faptele unui mort, nimeni nu mai e în măsură să le scuze.’’ Prezența unui simț și respect al anotimpurilor,  evocarea seducției feminine precum și evidențierea naturii contemplative a bărbatului în raport cu aceasta, îndulcesc tonul sovăielnic al romanului.

Regăsit pe eșarfa de mătase(furoshiki) a unei fete foarte frumoase, Inamura Yukiko, personaj aproape inexistent al romanului, imprimeul cu cei 1000 de cocori(păsări sfinte ce trăiesc 100 de ani), rămâne un simbol al nevoii de iluminare. O mie de cocori este o poveste simplă dar interesantă, pentru atunci „când în lume nu mai există decît femei îndrăgostite.”