Minciuni pe canapea

Isi poate pierde un psihiatru mintile? Poate fi el pacalit, sedus, manipulat chiar in timpul sedintelor in care ar trebui sa detina controlul asupra pacientilor? Da, daca o femeie dornica de razbunare hotaraste sa joace rolul de pacienta neajutorata. Plin de revelatii surprinzatoare, intocmai ca duelul unui psihanalist cu mintea omeneasca, romanul lui Yalom ne dezvaluie cat de vulnerabili suntem, fara exceptie, in fata singuratatii si nevoii de iubire.

Increzator in propriile forte, tanarul psihanalist Ernest Lash nu ia in seama sfaturile mentorului sau, Marshal Streider, ci re-curge, in timpul sedintelor de terapie, la tehnici experimentale. Insa, in ciuda infa-tuarii psihiatrilor, mintea omeneasca este un teritoriu inca necartografiat si plin de primejdii: stabilind o relatie sincera - crede el - cu o noua pacienta, Carolyne Leftman, Ernest isi deschide tainitele sufletului si devine vulnerabil, neavand habar ca femeia pe care isi inchipuie ca o tra-teaza doreste de fapt sa-l manipuleze si sa-l distruga. Prins intr-o paradoxala relatie terapeutica, in care figura autoritara a medicului a cedat tentatiei confesiunii si i se supune pacientului dominator, Ernest va descoperi nebanuite adevaruri incomode despre sine si despre natura umana, ale carei taine credea ca le cunoaste.

„Poate cel mai amuzant si emotionant roman care s-a scris vreodata despre psihanaliza.“ (San Jose Mercury)

„O carte care ar trebui citita de oricine vrea sa afle cum functioneaza in realitate mintea unui «doctor de cap».“ (San Francisco Chronicle)

„Cartea lui Yalom inspira un respect imens, deoarece dezvaluie resorturile intime ale sufletului omenesc si cauzele profunde ale problemelor care ne macina.“ (Psychologies)

An apariție: 0
ISBN: 978-973-689-000-2
Pagini: 392

Minciuni pe canapea

Minciuni pe canapea este un roman reușit prin care Irvin Yalom readuce subtil în atenție tema vulnerabilității. Psihoterapeut și doctor în medicină, autorul este un profesor emerit de la Universitatea Stanford din SUA. Are o contribuție deosebită în domeniul psihoterapiei (în special în domeniul practicilor terapiei de grup) iar experiența sa clinică l-a ajutat în creionarea unor personaje credibile și diverse. Interesant este faptul că nu lasă să se evidențieze niciun personaj în acest roman al său.

Interconectate și dependente, toate ființele prezentate par să reprezinte tipologii umane. Rătăcite în vicii, puse în lumina reflectoarelor, sunt scăldate într-o părintească ficțiune. Tema vulnerabilității în fața necunoscutului este bine surprinsă. Imperfecțiunea trezește și sensibilizează, atunci când este depistată. Te face autentic și uman. Romanul este însă pe alocuri plictisitor, oferind prea multe detalii legate de regulile jocurilor de noroc sau de organizarea și funcționarea asociațiilor terapeutice. Mai face trimitere la unele cazuri celebre de scandaluri sexuale dintre pacienți și terapeuți, prezintă terapii și conflicte între generații.

Minciuni pe canapea are un final previzibil iar ușoara tensiune creată de prezentarea unei escrocherii ingenioase, demascate în cascadă, mai îndulcește senzația de minimizare a  temei puse în discuție. Irvin Yalom merită citit pentru că este, prin prisma formației sale profesionale, un om care cunoaște natura umană aflată la confluența dintre natural și social.

cartepedia.ro    libhumanitas.ro    libris.ro