Laur

Considerat o capodoperă a literaturii ruse actuale, bestsellerul Laur este de două ori câştigător al Premiului Bolşaia Kniga – Premiul întâi şi Premiul cititorilor – pe 2013. A primit, în acelaşi an, Premiul Iasnaia Poliana (Lev Tolstoi). Este tradus în peste douăzeci de ţări.

Amintind de filmul Andrei Rubliov şi de romanul Numele trandafirului, bestsellerul Laur readuce la viaţă secolul al XV-lea, într-o intrigă străbătând timpul şi spaţiul, cu un personaj complex, care este pe rând vraci, nebun sfânt, pelerin şi călugăr. Cu o scriitură de o simplitate rafinată, trecând firesc de la real la fantastic şi de la cele lumeşti la cele sfinte, cu un spirit liber în religiozitatea lui inteligentă, cu un umor subtil şi o sensibilitate cuceritoare, Evgheni Vodolazkin ne oferă o carte de o mare frumuseţe şi profunzime, pentru a ne spune o poveste tulburătoare, pe care o numeşte „roman neistoric“.

„Sunt lucruri despre care este mai uşor să vorbeşti în contextul unei Rusii străvechi. Despre Dumnezeu, de exemplu. După părerea mea, legăturile cu El erau mai directe pe vremuri. Mai mult decât atât, pur şi simplu existau. Acum natura acestor legături îi preocupă doar pe puţini, şi asta e neliniştitor. Să fi aflat noi, din Evul Mediu încoace, vreun lucru complet nou, care să ne permită să ne relaxăm?“ (Evgheni VODOLAZKIN)

An apariție: 2014
ISBN: 978-973-689-779-5
Format: 13x20
Pagini: 328

biabooks.ro

Aviatorul

„Aviatorul e în primul rând o carte despre atributele schimbătoare ale istoriei și despre imposibilitatea de a conserva și a face să dăinuie trecutul. Nu a fost încă descoperit azotul lichid care să păstreze sunetele, mirosurile și limba lumii dispărute.

Laur

Cu un stil de a scrie nemaintâlnit (fraze scurte și de o fenomenologie existenţială aparte) Laur se detașează serios în aparţiile scriitoricești din ultimii ani. Este de înțeles de ce în 2013, bestsellerul Laur a câștigat Premiul Bolsaia Kniga-Premiul întâi și Premiul cititorilor. De asemenea a primit Premiul Iasnaia Poliana (Lev Tolstoi) și este tradus în multe limbi de circulație internațională.

Romanul prezintă pelerinajul lui Arseni prin această viață. Copil orfan, crescut de bunic și inițiat de acesta în folosirea plantelor tămăduitoare, ajunge la prima tinerețe și cunoaște întâia dragoste. O ține pentru el pe Ustina, departe de ochii lumii, dintr-o nevoie excesivă de protecție și pură inconștientă. Practic ostatică în lumea lui imaginară, aceasta ajunge să moară la naștere, împreună cu copilul. Mânat de vinovăție, Arseni pleacă în propria sa calătorie inițiatică, până când ajunge să se retragă într-o peșteră, sub numele de Laur. Aici, după un timp și deloc întâmplător, ajunge să apere o tânără fată însărcinată (considerată păcătoasă) de furia unor săteni din apropiere. Asumându-și o falsă paternitate, Arseni va fi linșat de oameni, pentru ca mai apoi, descoperindu-se adevărul, să fie considerat sfânt. O „fatalitate” karmică apăsătoare dar și eliberatoare în același timp.

„Laur nu e un text autoritar. Nu e un îndreptar despre cum să trăieşti. (Nu am acest drept, şi nici nu mi-l doresc.) E un text care pune întrebări şi pentru credincioşi, şi pentru atei în egală măsură. Nu propovăduieşte religiozitatea, ci presupune un interlocutor. […] În descrierea unei păduri într-o primăvară din secolul al XV-lea, în romanul meu apare o sticlă de plastic. Apare acolo pentru că am vrut să sugerez că nu există timp. Şi asta e ideea esenţială a romanului: există veşnicie, nu timp. Principalul mijloc prin care încerc să exprim acest lucru este limba.” (Evgheni Vodolazkin).

elefant.ro     cartepedia.ro    libhumanitas.ro