Komayo

După moartea soţului, Komayo are nevoie de siguranţă financiară şi afecţiune, aşa că se întoarce la vechea ei meserie de gheişă. Dornică să se afirme în lumea artistică şi să practice artele tradiţionale, îşi caută susţinători influenţi. Ca să nu rateze nici o şansă, pendulează între trei bărbaţi: Yoshioka, fostul patron, regăsit după şapte ani, Segawa, actor tânăr şi strălucitor, şi „monstrul marin”, un negustor de antichităţi respingător, dar putred de bogat. Trebuie să înfrunte însă rivalitatea dintre cei trei amanţi ai săi, precum şi intrigile, invidia şi loviturile sub centură ale celorlalte gheişe.

Nu am mai cunoscut cu adevărat în Tokio(și nici în Occident)altă societate decât cea a curtezanelor. Nagai Kafú

Scriitor extraordinar de concis și incisiv, Nagai umple acest scurt roman cu întâmplări și caracterizări uimitoare. Booklist

Un roman minunat, cu personaje conturate puternic, stil narativ alert, descrieri luxuriante și analize fine și incisive ale sentimentelor și motivațiilor. Bradley Winterton

Komayo, o fostă gheișă care a abandonat lumea cartierelor de plăceri când s-a măritat, revine la Tokyo după moartea prematură a soțului. Nu vrea să-și petreacă restul zilelor într-un cătun uitat de lume și friguros, printre străini, săracă și anonimă; visează la o viață plină de lux, aproape de lumea strălucitoare a scenei, că să poată practică artele tradiționale, iar singură soluție este să se reîntoarcă în lumea gheișelor.

Odată cu vechea ei meserie, îl regăsește după pe Yoshioka, un client din prima tinerețe. Încântat de reluarea acestei legături, Yoshioka îi propune să-i devină patron și protector. Komayo ezită între siguranță oferită de un asemenea contract și dorință de a fi independența, mai ales că o întâlnire întâmplătoare cu actor tânăr și talentat o face să înțeleagă ce înseamnă pasiunea adevărată. Știe însă că sentimentele îi pot pune în pericol planurile de viitor și legătură cu
Yoshioka, așa că acceptă și favorurile unui al treilea bărbat. Oricât de abilă ar fi, Komayo nu poate câștiga, pentru că se joacă cu focul: rolul unei gheișe este să dea curs, cu grație, solicitărilor, nu să se pună pe șine pe primul loc și să jongleze cu sentimentele celor care o doresc. O știe și ea, de altfel: singură soluție este să iasă din scenă. Dar cum? O propunere neașteptată îi va oferi o paradoxală retragere demnă.

An apariție: 2012
ISBN: 978-973- 689-496-
Pagini: 200

Komayo

Povestea unei gheişe

În comparație cu bestseller-ul internațional, Memoriile unei gheișe scris de Arthur Golden, rod al unei intense munci de cercetare și documentare, Komayo-Povestea unei gheișe a lui Nagai Kafú, scriitor născut și crescut în sânul acestei culturi, redă un destin asumat. Rolul primordial de inițiatoare atribuit gheișelor în arta fascinantă și misterioasă a amorului nu rămâne neremarcat, așa cum demnă de apreciat este scrierea unui final fericit într-o o așa o lume, plină de intrigi și puțină bucurie. Se distinge stilul modern dar tipic epocii în care a fost scris, iar dialogul pare deosebit de natural și neafectat de războiul căruia i-a fost contemporan Nagai  Kafú.

Povestea romanului prezintă o societate unde fetele sărace erau vândute de copii la casele de gheișe („okiya") iar instruirea în diferitele arte tradiționale devenea singurul lucru necesar și util în profesia viitoare. Personajele, dame de companie care în același timp sunt și dansatoare și interprete de artă traditională japoneză, își duc viață între casele de ceai și localuri, îndeplinind unele obligații sociale dictate de ritualuri și statutul fiecăreia: shikomi(servitoare), minarai(gheișă debutantă), onēsan(gheisă experimentată). Prezența lor deosebit de atrăgătoare creștea prestigiul celor alături de care apăreau.

Pe parcursul acestei poveștii apar diverși termeni tradiționali, cum este cel de „danna", adică cel care devine patronul unei gheișe și care se  obligă să suporte financiar costul întreținerii acesteia în schimbul unei relații de lungă durată cu cea pe care o alege. Mai apar și alți termeni: „hiki-iwai” (ce reprezintă retrăgea din viața publică) și „Okami-san” ( retragerea gheișei, dar în urma căreia ea devine stăpana unei „okiya”). Aceasta era năzuința tuturor gheișelor, să pună cât mai mulți bani deoparte cât sunt tinere și capabile să muncească, astfel încât să-și asigure un trai lipsit de griji pentru mai târziu. Visau chiar să poată începe o afacere, ceea ce Komayo, personajul principal, a primit nesperat, ca un cadou, dar prin prisma unor împrejurări mai mult decât nefericite.

Sfâșiată între iubire și nevoia de siguranță materială, Komayo, pendulează între trei amanți Yoshioka, client din prima tinerețe si fost patron, Segawa - un tânăr seducător și actor talentat precum și un negustor urât și respingător, dar bogat. Invidia celorlate gheișe dar și moartea bruscă a patroanei casei de gheișe cărei aparținea, Obanaya, o împinge spre disperare. Bătranul Gozan, soțul fostei patroane Jūkichi, rămâne impresionat de povestea fetei, regăsită în contractul său aflat într-un biroul plin de acte:

Mama lui Komayo murise exact când fetiţa intrase la şcoală, iar femeia cu care  se recăsătorise tatăl său se purta atât de rău cu ea, încât bunica din partea tatălui a luat-o s-o crească ea. Tatăl lui Komayo, care tencuia case, murise între timp, iar bunica decedase şi ea tocmai când Komayo îşi urmase soţul în Akita, aşa că, acum, era singură pe lume.

Raiul de şase-şapte ani ca femeie măritată, într-un loc uitat de lume, îi imprimase o anumită stare de tristeţe şi cu greu reuşea să-şi schimbe această dispoziţie. După ce plecase din casa familiei soţului ei din Akita, lui Komayo nu-i rămăsese decât să revină la viaţa de gheişă.

Komayo - Povestea unei gheișe este o poveste care prezintă adevărata faţă a vieții de gheișă în Japonia secolului al XX-lea, dar una neașteptată și cu un final bun, nepretențios:

— Tocmai am dat din întâmplare peste contractul tău şi, citindu-l, am văzut că  nu mai ai nici o rudă în viaţă. În aceste condiţii, nu cred c-o să rezolvi ceva dacă  pleci numai din mândrie undeva unde nu cunoşti pe nimeni, condamnându-te singură la o nesfârşită tristeţe. Ce-ai zice să rămâi aici şi să încerci să uiţi pentru o  vreme de durerea ta? Ai observat probabil că, acum că Jūkichi s-a dus, eu nu pot să  mă descurc de unul singur. Şi, chiar dacă l-aş găsi pe fiul meu, el fiind tot bărbat,  situaţia ar rămâne aceeaşi. În concluzie, m-am decis să dau casa de gheişe cuiva  care ar fi capabil să continue afacerea, mai ales că mie nu-mi trebuie banii acum, fiindcă pot să-mi câştig traiul oriunde cu talentul meu de povestitor. Îţi propun  aşadar să devii patroană la Obanaya şi să le arăţi tuturor de ce eşti în stare!

carturesti    elefant    cartepedia