De veghe în lanul de secară

Situata de ani de zile in topul preferintelor cititorilor din Romania, De veghe in lanul de secara continua sa fie, la peste cincizeci de ani de la aparitie, cartea de capatai a adolescentei. Ce poate fi uimitor pentru tinerii care o citesc acum, la 16 ani, si ai caror parinti s-au nascut, probabil, in aceeasi perioada ca si romanul, e ca trec prin aceleasi episoade, angoase si mirari precum Holden Caulfield. Doar ca el nu folosea atat de des cuvantul „cool“ si nu naviga pe Internet. Iar cand simtea nevoia s-o sune pe fata de care era indragostit, ori renunta, pentru ca nu avea chef, ori intra in prima cabina de telefon. Problemele lui raman insa, si chiar si modul in care sunt rezolvate: prin revolta, prin negare sau, uneori, prin ignorarea lor.

Exista voci care se intreaba de ce totusi a avut romanul un succes atat de uimitor, in toata lumea si, deja, de atatia ani. In fond, nu e singura carte care-si pastreaza prospetimea cu trecerea timpului. E vorba despre altceva, un ceva despre care s-au scris zeci de mii de pagini. Ceva imposibil de sintetizat intr-o scurta prezentare. Poate, pur si simplu, e o carte foarte-foarte buna. Atat. Alaturati-va milioanelor de tineri care au citit-o si veti intelege.

An apariție: 2011
ISBN: 978-973-46-2031-9
Pagini: 280

De veghe în lanul de secară

De veghe în lanul de secară este o reeditare a romanului scris în anul 1951 de către J.D. Salinger(1 ianuarie 1919 – 27 ianuarie 2010). În 1940, a publicat nuvela ‘’The Young Ones’’, iar în 1942 s-a înrolat în armată, participînd ulterior la Debarcarea din Normandia, o experiență care l-a marcat profund. În anul 1951 a înregistrat un succes fenomenal cu romanul De veghe în lanul de secară  dar a ieșit inexplicabil din viața publică la mijlocul anilor 1960. De atunci nu a mai publicat absolut nimic. J.D. Salinger a continuat să scrie până la sfârșitul vieții sale.

Holden Caulfield, personajul principal din roman se distinge prin limbajul vulgar și dureros. Un adolescent de condiție bună, primind de la părinții bani și iubire, ce i se previzionează o viată plină de stereotipuri.  Este frumos și carismatic, este fraged și ușor de revoltat. Inteligența lui frizează lumea celor maturi dar este ușor de manipulat.

Ca mai toți ținerii vrea să fie deosebit, împotrivă curentului. Libertatea de gândire la un adolescent este ușor fortată. Pare mai matur în gândire pentru un băiat de vârsta lui, ceea ce denotă că autorul s-a transpus în acest erou la o vârstă târzie.

Holden Caulfield își imaginează: „o mulțime de copii care joacă un joc într-un lan întins de secară. Mii de copilași și nimeni prin preajmă – nimeni mare, vreau să spun – în afară de mine. Și eu stau în picioare pe buza unei stânci scrântite. Ce am de făcut, trebuie să prind pe oricine ar trece dincolo de stancă. Adică, dacă aleargă și nu se uită pe unde merg, trebuie să apar de undeva și să-i prind. Asta-i tot ce aș face toată ziua. Aș sta de veghe în lanul de secară și-atât”.

Nu știu dacă este vorba despre refuzul acestuia de a se maturiza sau doar o întâlnire cu propria sa umbră. Dramele din familie devin personale și de lungă durată. Tot romanul pare mai curând o mărturie legată de trezirea tardivă a unui om matur care se raportează la adolescentul rătăcit și aflat în căutări, care a fost.

libris.ro    elefant.ro    cartepedia.ro    libhumanitas.ro