Cele patruzeci de legi ale iubirii

Elif Shafak intretese cu iscusinta unui artizan de covoare turcesti firele a doua povesti pe cit de indepartate in timp, pe atit de captivante, creind un model ale carui detalii bogate se contopesc intr-un intreg de o armonie desavirsita. Viata searbada a Ellei Rubinstein – o mama casnica si o sotie nefericita din suburbiile Bostonului zilelor noastre – se schimba din temelii cind, la aproape patruzeci de ani, se angajeaza la o agentie literara si i se cere sa scrie un referat despre romanul unui autor necunoscut. Astfel descopera povestea fascinantei legaturi spirituale dintre faimosul poet persan Rumi si dervisul sufit Shams din Tabrīz, si forta eliberatoare, modelatoare a iubirii care a schimbat destinele celor doi prieteni si care il va schimba curind si pe al ei: intre Ella si Aziz Zahara, autorul romanului, incepe un schimb epistolar, apoi se infiripa o minunata poveste de dragoste. O apologie a iubirii, privita in multiplele sale ipostaze, romanul Cele patruzeci de legi ale iubirii puncteaza cu subtilitate diferentele dintre religie si spiritualitate, dintre datorie si iubire.

Viata Ellei Rubinstein - o mama casnica si o sotie nefericita din suburbiile Bostonului zilelor noastre - se schimba din temelii cand, la aproape patruzeci de ani, se angajeaza la o agentie literara unde i se cere sa scrie un referat despre romanul unui autor necunoscut. Astfel descopera povestea fascinantei legaturi spirituale dintre faimosul poet persan Rumi si dervisul sufit Shams din Tabriz, astfel cunoaste forta eliberatoare a iubirii care a schimbat destinele celor doi prieteni si care il va schimba curand si pe al ei: intre Ella si Aziz Zahara, autorul romanului, incepe un schimb epistolar, apoi se infiripa o minunata poveste de dragoste. O apologie a iubirii, privita in multiplele sale ipostaze, romanul Cele patruzeci de legi ale iubirii puncteaza cu subtilitate diferentele dintre religie si spiritualitate, dintre datorie si iubire.

„Cu mesajul ei actual, provocator, Cele patruzeci de legi ale iubirii merita sa fie un fenomen editorial universal.” (The Independent (U.K.))

„O carte captivanta si inteleapta, Cele patruzeci de legi ale iubirii este povestea unei intilniri iscate de destin, a unei tovarasii spirituale si a unei tragice despartiri. Elif Shafak preia fapte din biografia lui Rumi si a lui Shams, dervisul ratacitor, si ii readuce pe amindoi la via]a cu talentul unei mari povestitoare. ” (The Associated Press)

„Trecutul si prezentul fac front comun aparind pasiunea, intr-un roman superb, senzual, debordant. ” (The Times (U.K.))

„Cea mai citita scriitoare contemporana de origine turca, Elif Shafak este o brava campioana a cosmopolitismului, o feminista sofisticata si o romanciera ambitioasa, care impleteste in fictiunea ei realist-magica importante idei actuale. Noul ei roman reprezinta, in parte, un efort de a imagina trecutul islamic in consonan]a cu valorile contemporane.” (The New Republic)

„Elif Shafak jongleaza cu personaje din vremuri indepartate, o americanca a epocii moderne si un poet din secolul XIII, amindoi propunind o tema universala: lupta dintre ratiune si pasiune. Lasindu-se prinsa intr-o poveste uluitoare, eroina ei va alege, fara sa priveasca inapoi, pasiunea.” (More Magazine)

An apariție: 2014
ISBN: 978-973-46-4233-5
Pagini: 420

f64.ro

Cele trei fiice ale Evei

În drum spre casa unor prieteni, unde e invitată la cină, Peri – soţie casnică şi mamă a trei copii – este pusă în faţa unui fapt neplăcut: îi este furată geanta de pe bancheta din spate a maşinii. Reuşind s-o recupereze şi cercetîndu-i cu mîini tremurăto

Cele patruzeci de legi ale iubirii

Dacă o piatră cade într-un râu, râul o va lua ca pe o tulburare oarecare în curgerea sa deja năvalnică. Nimic neobișnuit. Nimic de neînvins.
Dacă o piatră cade insă într-un lac, lacul nu va mai fi niciodată același.

Romanul Cele patruzeci de legi ale iubirii urmărește două planuri. Un prezent cât se poate de anost inițial și un trecut cât se poate de glorios. Legătura o face un manuscris a unui roman Dulce blasfemie, a lui Aziz Z. Zahara, care ajunge pentru evaluare la Ella Rubinstein, angajată a unei agenții literare. Planurile de întrepătrund, făcând referire fie la acțiunea derulată din corespondența purtată de cei doi protagoniști din prezent, fie la eroii romanului Dulce blasfemie, Shams Tabrizi și Rumi.

Pentru Ella, în capul listei de priorităti se aflau copiii. Aveau o fiică frumoasă la facultate, Jeannette, și doi gemeni de vârsta adolescenței, fată și băiat, pe nume Orly și Avi. De asemenea, aveau un golden retriever de doisprezece ani, Spirit, care fusese însoțitorul Ellei în plimbările de dimineată și cel mai vesel tovarăs al ei incă de pe vremea când era doar un cătelus. Clădindu-și întreaga viată în jurul soțului și copiilor, Ella ducea lipsa oricăror tehnici de supraviețuire care s-o ajute să facă fată de una singură greutătilor vieții. Nu era genul care să arunce prudența pe fereastră.

În timp ce Ella Rubinstein citește povestea legăturii spirituale dintre dervisul Shams din Tabriz și poetul persan Rumi, începe la rândul său să-și pună întrebări  despre viață și menirea să în această lume. Lipsa de iubire din căsnicia sa, faptul că era înșelată și mai ales că refuză să recunoască acest lucru, efortul de a fi o mamă perfectă pentru copiii ei,  o împinge pur și simplu către autorul romanului Dulce blasfemie, cu care ajunge să corespondeze zilnic.

Dar un motiv există: iubirea…Iubirea a cuprins-o pe Ella la fel de brusc și de neașteptat ca și când o piatră ar fi fost aruncată din senin în iazul liniștit al vieții ei. Dar așa cum lutul trebuie să treacă prin văpaie ca să ajungă mai trainic, Iubirea nu poate fi desăvarsită decât prin durere.

În același timp este alături de personajele din anul 1243 ale romanului pe care-l citește, căutând să se transforme  spiritual ca și ei. Devine o căutătoare a iubirii, în întregul ei.

Adevărata murdărie este cea lăuntrică. Cealaltă se spală. Un singur soi de murdărie nu poate fi curătat cu apă limpede, iar aceea e urmă urii și a patimii care-ți intinează sufletul. Poți să-ți cureți trupul prin înfrânare și postit, dar numai iubirea îți va curăta inimă.

Iadul e în acum și aici. La fel și raiul. Încetează să-ți mai faci griji din pricina iadului și să mai visezi la rai, căci sunt amândouă cuprinse chiar înlăuntrul clipei de-acum. De fiecare dată când ne îndrăgostim, ne înălțam la rai. De fiecare dată când urâm, pizmuim sau ne înfruntăm cu cineva, ne rostogolim drept în flăcările iadului.

Abordând un limbaj străvechi în partea romanului din interior, Dulce blasfemie, Elif Shafak a dat frâu liber talentului său literar, expunând fără rezerve preferințele sale spirituale.

Cine a fost totuși Shams din Tabriz? Shams-i-Tabrīzī sau Shams al-Din Mohammad (1185-1248) a fost un musulman persan care este menționat cu mare respect în colecția poetică a lui Rumi, în special în The Works of Shams of Tabriz. Tradiția susține că Shams i-a oferit invatura sa lui Rumi în izolare, în Konya, timp de patruzeci de zile. Așa se explică cum în poezia lui Rumi, Shams devine un ghid al iubirii lui Allah  (Creator) pentru omenire; Shams a fost un soare ("Shams" = "Soare" în arabă) și un ghid pentru calea cea dreaptă care dezvăluie întunericul în inima, mintea și trupul lui Rumi de pe pământ. Sursa învătăturilor lui Shams a fost cunoașterea lui Ali ibn Abu Talib, care este numit și tatăl sufismului. Potrivit tradiției sufite contemporane, Shams Tabrizi a dispărut în mod misterios: unii spun că a fost ucis de discipolii apropiați ai lui Mowlana Jalaluddin Rumi, care au invidiat relația stransă dintre Rumi și Shams, dar după multe dovezi el a plecat dinKonya și a murit la Khoy unde a fost îngropat.

Dureros de gingasă și uimitor de trainică, mătasea se aseamănă cu iubirea… El și Rumi urmau să se inchidă într-o gogoasă de iubire dumnezeiască și să iasă doar când avea să vină vremea și când avea să se teasă mătasea pretioasă. insă la sfârșit, pentru ca mătasea să rămană intreagă, viermele trebuia să moară.

Partea istorică a romanului este fascinantă iar cele 40 de legi ale iubirii merită să fie studiate pentru faptul că reprezintă învățături spirituale pline de substanță.  Această învățături care i-au condus viață tumultoasă a  personajului Aziz Z. Zahara până la sfârșitul său, ajung să o salveze și pe Ella Rubinstein de la o viață banală, lipsită de iubire.

E oare vreo cale de-a pricepe ce inseamnă iubirea fără să iubești mai întâi?
Iubirea nu poate fi lămurită. Poate fi doar trăită.
Iubirea nu poate fi lămurită, și totuși lămureste totul.