Pur și simplu despre muzică

Categorii:   Contemporan   |   Muzică   |   Non-ficțiune

„O perspectivă fascinantă asupra naturii muzicii.” (Publishers Weekly)

„Dialogurile fermecătoare, lipsite de orice urmă de afectare, dintre acești doi artiști pasionați – scriitorul captivant, în romanele căruia muzica joacă un rol de frunte, și dirijorul neobosit și afabil – vor cuceri orice cititor.” (The New York Times)

„O lectură fără precedent. A vorbi despre muzică, se spune adesea, este ca și cum ai dansa despre arhitectură, dar ce bucurie să-i vezi pe acești doi prieteni cum dansează.” (The Guardian)

„O carte irezistibil de seducătoare.” (Evening Standard)

ISBN: 978-973-46-7553-1
Pagini: 360

Uciderea comandorului 1

Un roman despre singurătate, război şi artă, o carte uimitoare a unuia dintre cei mai mari scriitori contemporani, dar şi un omagiu adus Marelui Gatsby…

Pur și simplu despre muzică

Cumpără cartea Pur și simplu despre muzică de aici:

Pur și simplu despre muzică  este o serie de interviuri dintre Haruki Murakami și Seiji Ozawa din perioada noiembrie 2010 și iulie 2011, transcrise sub forma unor discuții libere. Aflat în recuperare după o operație de cancer esofagian, Seiji Ozawa are astfel răgazul de a vorbi despre muzică nu numai de a face muzică. Pasionat de muzica clasică, dar fără a avea o educație în acest sens, Haruki Murakami înceracă să se apropie de maestru  Ozawa abordând câte o temă la fiecare convesatie tête-à-tête. Cu muzică pe fundal, discuțiile scot în evidența experiența, talentul și înțelepciunea practică a lui Seiji Ozawa.

Provocarea nu este numai pentru scriitorul Haruki Murakami ci și pentru cititor. Chiar dacă nu dețin baza legată de interpretarea muzicală, aceștia pot descifra gesturile, acțiunile și eforturile aflate în spatele concertelor simfonice de prima clasă.

Interviurile pornesc de la Concertul nr.3 pentru pian în Do minor de Beethoven și interpretarea lui Glenn Gould a Concertul nr.1 pentru pian de Brahms, sub bagheta lui Leonard Bernstein cu New York Philharmonic, în 1962. În fundal curg înregistrările, punctate inspirat de Murakami la minut și discuțiile curg firesc, prietenește. Diferențele de stil dintre orchestre, artiști, dirijori, detalii legate de instumente și tehnica interpretativă te pun în alertă. Te simți obligat să asculți pasajele respective ca să înțelegi despre ce vorbesc cei doi. Și reiei lectura pentru a înțelege efectiv despre ce se discută.

Muzica lui Beethoven, Bruckner, Richard Strauss, Mahler, Ravel, Brahms este redată în profunzimea sa.   Karl Böhm, Karajan, Leonard Bernstein, Robert Mann, dirijori, sau regizori că Ken Russell, Jean-Pierre Ponnelle, Robert Carsen sunt menționați și fac parte din viața muzicală pe care o respiră Seiji Ozawa.

Teme precum parcursul profesional  a lui Seiji Ozawa, secretele citirii partiturilor, viziunea sau direcția dată de dirijor echipei sale fac lectura și mai interesantă și redau aerul pasional al maestului. Concertele cu Orchestra Saito Kinen și cursurile Academiei Internaționale de Muzica Seiji Ozawa din Elveția, care au loc anual pe țărmul lacului Leman relevă modul în care omul Seiji Ozawa își transpune talentul și energia pentru generațiile următoare.

Pur și simplu despre muzică  scoate în evidență în primul rând capacitatea de mobilitate a lui Haruki Murakami de vorbi despre subiecte greu de abordat. A vorbi despre muzică și a conduce intervurile astfel încât să scoată în evidență lucruri mai puțin știute despre un artist remarcabil de talia lui Seiji Ozawa este un atú  pentru scriitorul Haruki Murakami. Acest volum trebuie citit pentru valoarea sa documentară și educativă, care va rămâne mereu actuală.

Murakami: Cum poate orchestra să ajungă la un consens în privința unei lucrări muzicale-trecând prin toate detaliile?
Ozawa: Așa este. În majoritatea situațiilor de acest fel rezolvarea stă în abilitatea lor, mai ales în cazul muzicienilor excepționali. Aceștia au buzunarele pline cu resurse nelimitate. Se uită la dirijor și se gândesc: „Aha, deci așa dorește tipul ăsta să cânt”. În acel moment va scoate ceva dintr-un buzunar, de parcă i-ar zice dirijorului: „O.K., atunci să facem aşa”. Bineînțeles, mai sunt și tineri care nu au atâtea buzunare.