Odiseea umană

Categorii:   Știință   |   Filosofie

Leonard Mlodinow ne poarta intr-o calatorie pasionanta si plina de inspiratie prin incitanta istorie a evolutiei umane si prin evenimentele-cheie din dezvoltarea stiintelor. In acelasi timp, autorul ofera o perspectiva noua si fascinanta asupra caracteristicilor unice ale speciei si societatii noastre, care ne-au ajutat sa evoluam de la uneltele de piatra pâna la limbajul scris, iar prin nasterea chimiei, biologiei si fizicii moderne, pâna la lumea tehnologiei de astazi.

De-a lungul acestei odisee umane, autorul exploreaza conditiile culturale care au influentat gândirea stiintifica de-a lungul secolelor, precum si personalitatile pitoresti a câtorva dintre marii filosofi, savanti si gânditori: Isaac Newton, Antoine Lavoisier, Charles Darwin, Albert Einstein, Werner Heisenberg si multe alte minti mai putin cunoscute, dar la fel de stralucite, populeaza aceste pagini, iar fiecare dintre povestile lor arata cât de multe dintre succesele umanitatii pot fi puse pe seama cautarii staruitoare de raspunsuri la intrebari simple (de ce? cum?), adresate cu mult curaj.

Odiseea umana. De la viata in copaci la intelegerea cosmosului este o carte pentru iubitorii de stiinta si pentru toti cei interesati de gândirea creativa si de efortul nostru nesfârsit de a ne intelege lumea. In acelasi timp plina de informatii, accesibila si impregnata de umorul caracteristic autorului, aceasta lucrare profunda reprezinta un omagiu uimitor adus curiozitatii intelectuale a omenirii.

*

„O carte nesfârsit de fascinanta [si] care te pune serios pe gânduri [...] O calatorie selectiva prin procesul acumularii de cunostinte al umanitatii [si] o prezentare a personalitatilor incitante care au fost pionierii descoperirilor stiintifice [...] Un studiu care iti taie respiratia.“

Kirkus Reviews

„O lucrare inaltatoare de istorie a stiintei [...] Daca fizica cuantica si teoria relativitatii va dau fiori, nu va ingrijorati [...]

Mlodinow stie cum sa le vorbeasca celor care nu au nicio treaba cu stiinta.“

Library Journal

„Mlodinow schiteaza in culori vii revolutiile din gândire si cultura care ne definesc civilizatia si, ca bonus, prezinta un rezumat stimulant al istoriei si al influentei uriase a stiintei moderne.“

V.S. Ramachandran, autorul volumului The Tell-Tale Brain: A Neuroscientist’s Quest for What Makes Us Human

„O introducere placuta si usor de citit in istoria stiintei occidentale, incepând cu primele unelte din piatra si sfârsind cu epoca fizicii cuantice.“

David Christian, coautor al cartii Big History: Bewteen Nothing and Everything si profesor la Universitatea Macquarie, Sidney

„Cum am evoluat atât de rapid de la pesteri la masini, de la savane la zgârie-nori, de la mersul pe doua picioare la mersul pe Luna? Urmati-l pe Mlodinow in timp ce prezinta calatoria uimitoare a speciei noastre; la fiecare oprire, veti descoperi ca progresul nostru continuu este alimentat de un element foarte special ce caracterizeaza creierul uman: setea noastra nestinsa de cunoastere.“

David Eagleman, autorul bestsellerului Incognito: The Secret Lives of the Brain

Editura: Editura Herald
ISBN: 978-973-111-735-5
Pagini: 416

Odiseea umană

De la viața în copaci la înțelegerea cosmosului

Cumpără Odiseea umană de aici:

libris    carturesti   cartepedia     elefant

Leonard Mladinow aduce un suflu de aer proaspăt prin a sa Odisee Umană. Stânci sau nisipuri mișcătoare, marile descoperiri științifice sunt rodul unor eforturi semnificative din partea multor oameni remarcabili. Acest drum de la teorie la știința aplicată este descris de autor cu un soi de claritate și umor greu de atins pentru un om de știință. Cartea devine o lectură atractivă tocmai prin abordarea sa prin poveste. Cele mai mari descoperiri ale savanților sunt presărate cu mici picanterii care îi umanizează și îi fac mai apropiați de cititori. De menționat este și punctarea în mod sitematic a relației avute cu tatăl său care face și mai minunat acest volum.

Tatăl meu nu a fost nici fizician, nici jucător de zaruri, iar în perioada cât a locuit în Polonia nu a știut nimic despre grandioasele evoluții care aveau loc în fizică, la numai câteva sute de kilometri depărtare. Dar când i-am explicat incertitudinea cuantică, i-a venit mult mai ușor s-o accepte decât lui Enstein.

Istoria mare, cu ale sale abisuri- cele două războaie mondiale, a unit sau a separat minți de talia Newton, Darwin, Einstein, Heisenberg, Turing, Freud, Bohr, Monod, Hawking, Dawkins, Margulis, E.O. Wilson, Gould, Sagan, Prigogine și Ian Stewart. Sistematizând didactic marile progrese tehnologice, Leonard Mladinow punctează elemente de cultură și civilizatie precum și depășirea clișeelor existente în fiecare epocă.

Evoluția speciei umane începe de la conștientizarea emoției și a capriciului naturii ca mai apoi să se facă un salt semnificativ prin revoluția gândirii reprezentată de Homer, Recorde, Thales, Aristotel, Pitagora. Marile teorii sunt explicate în această carte pe înțelesul oricărui cititor. Destine, războaie, curente filosofice sunt descrise și conțin exemple semnificative. Problema cauzalității în universul cuantic este descrisă spre sfârșitul cărții. Un nou mod de a raționa, desprins din încercarea de a găsi o legătură între două universuri diferite, cum ar fi cea a fizicianului Stephen Hawking și a liderului spiritual Deepak Chopra, îi da lui Leonard Mladinow credibilitate căutărilor sale.

Odisea Umană. De la viața în copaci la înțelegerea cosmosului face accesibilă conectarea dintre oamenii de știință și beneficiarii marilor descoperiri științifice făcute de aceștia. Toate ideile din carte devin clare în final când iese în evidență latura sensibilă a omului Leonard Mladinow aflat în situația, greu de acceptat, a pierderii tatălui. Cu toate descoperile existente, neputința umană în fața ,,hazardului’’ inerent rămâne pentru autor o frământare interioară. Și cu toate astea, tatăl său, trecut prin experiența cruntă a Holocaustului, a intuit că totul se reduce la calitatea condiției umane pentru care trebuie să luptăm clipă de clipă pentru a o face mai bună.

El mi-a povestit despre vremea când a stat într-un șir lung, în piața orașului, unde naziștii adunaseră mii de evrei. Când a început razia, s-a ascuns într-o latrină împreună cu un lider al Rezistenței evadat, pe care trebuia să-l protejeze. Dar nici el, nici liderul nu au putut să suporte duhoarea, încât până la urmă au ieșit. Evadatul a luat-o la goană și nimeni nu l-a mai văzut vreodată. Tatăl meu a fost împins în rând și i s-a alăturat aproape de capătul acestuia.

Șirul se mișca lent și tatăl meu a văzut că toți erau urcați în camioane. Când era aproape să-I vină rândul, ofițerul SS responsabil i-a oprit pe ultimii patru, printre care se afla și tatăl meu. Aveau nevoie de trei mii de evrei și pare că acel șir avea 3004. Oriunde trebuiau să meargă, au mers fără el. Mai târziu, el a aflat că destinația fusese cimitirul local, unde fiecare a trebuit să sape o groapă, după care a fost împușcat și îngropat. Tatăl meu trăsese numărul 3004 într-o loterie a morții, în care precizia germane a învins brutalitatea nazistă. Pentru tatăl meu, acela a fost un exemplu de hazard pe care mintea lui cu greu îl putea pricepe. Hazardul mecanicii cuantice, în schimb, i s-a părut lesne de înțeles.