IKIGAI

Categorii:   Dezvoltare personală

Ikigai... Acest concept japonez, care s-ar traduce prin «fericirea de a fi mereu ocupat», pare să explice extraordinara longevitate a japonezilor, mai ales din insula Okinawa. Acolo, numărul persoanelor centenare depășește cu mult media mondială.

Cultivarea prieteniilor, alimentația moderată, odihna adecvată și mișcarea ușoară par să facă parte din ecuația sănătății, însă în centru este acea joie de vivre, bucuria de a trăi, care îi ajută să însumeze ani și să sărbătorească în continuare fiecare răsărit de soare, ikigai-ul personal al fiecaruia.“ (HÉCTOR GARCÍA (KIRAI) și FRANCESC MIRALLES)

Cele 10 legi ale ikigai-ului:

1. Fii mereu activ, nu te pensiona niciodată.
2. Privește lucrurile cu calm.
3. Nu mânca pe săturate.
4. Înconjoară-te de prieteni buni.
5. Fii în formă pentru următoarea ta aniversare.
6. Zâmbește.
7. Reconectează-te la natură.
8. Fii recunoscător.
9. Trăiește clipa.
10.Urmează-ți ikigai-ul.

Editura: Humanitas
An apariție: 2017
ISBN: : 978-973-50-569
Pagini: 176

 

Rochii de ocazie

 

 

IKIGAI

Secrete japoneze pentru o viață lungă și fericită

Recenzie adăugată de către Alina

IKIGAI. Secrete japoneze pentru o viată lungă și fericită este rodul unui studiu făcut de cei doi autori, Hector Garcia (Kirai) și Francesc Miralles, în urma deplasării acestora în insula Okinawa, Japonia, unde se află cele mai multe persoane centenare din lume (numărul persoanelor centenare la sută de mii de locuitori este de 24,55, cu mult peste media mondială). După un an de cercetări teoretice s-au cazat într-o casă la 20 de km de sat (din lipsa infrastructurii turistice) și au început să ia interviuri localnicilor foarte longevivi care să răspundă la întrebări precum:

Care este sensul vieții mele? 
Să trăiesc cât mai mult, sau să am o misiune mai importantă în această lume? 
De ce există oamnei care știu ce vor și trăiesc cu pasiune, în timp ce alții lancezesc în confuzie?

Din aceste interacționări a apărut cuvântul misterios: ikigai. Compus din două cuvinte care înseamnă viață și merită, se poate spune că acesta este echivalent cu ideea că deținerea unui scop în viață te face mai longeviv. De asemenea existența unui sentiment de apartenență și ajutor reciproc conferă siguranță persoanei și contribuie la creșterea speranței de viață. Încă de mici aceştia practică yuimaaru, munca în echipă, care îi învată să se ajute între ei. Apare și termenul de Moai, care este un grup informațional de oameni cu interese comune. Pentru mulți, sprijinul acordat comunității devine unul dintre ikigai-uri. Moai își are originea în vremurile dificile, în care agricultorii se întâlneau ca să facă schimb de informații referitoare la cele mai bune modalități de a cultiva pământul, dar și pentru a se ajuta între ei atunci când recolta nu era bună.

Membrii unui moai trebuie să plătească lunar o anumită sumă de bani. Această sumă le permite să participle la întâlniri, cine, partide de go, de shongi(șah japonez) sau să se bucure de o pasiune comună. Banii colectați se folosesc la diverse activități, iar dacă se strâng mai mulți, un membru (care este votat) primește anumită sumă de bani.

Un proverb japonez spune că Doar fiind activ îți vei dori să trăiesti o sută de ani. Pentru asta este necesar să existe un anumit antrenament mental ca cel recomandat de Shlomo Breznitz pentru menținerea în formă a creierului, prin activarea mai multor stimuli și expunerea acestuia la informații noi. Pentru reducerea conștientă a stresului japonezii recomandă: ordinea și curățenia, mișcarea ușoară, dieta echilibrată, relaxarea, masajul și meditația.

Somnul bun este alt element antiaging. De asemenea e recomandată baia cu apă fierbinte (ofuro) și o rutină zilnică în care intersitatea luminii să scadă gradat înainte de culcare. Să mulțumim pentru ziua care a trecut, înainte de a adormi, face parte din ecuația sănătătii. Exersarea conștiintei depline (mindfulness), metodă explicată în cartea lui Andres Martin Asuero Având propia directiva: Bucură-te de viață fără stress este o altă modalitate de prelungire a vieții. Atitudinea stoică (seninătatea în fața dificultăților), expresivitatea emoțională, optimismul, fuga de hedonism, toate prelungesc tinerețea.

De la logotorapia (centrarea pe viitor) lui Viktor Frankl la Ikigai nu este decât un pas. Altă terapie prezentată în carte este cea a lui Shoma Morita care spune că trebuie să-ți accepți sentimentele, să faci ccea ce trebuie și să descoperi sensul vieții tale. Ce patru faze ale terapiei Morita prezentate sunt: izolarea și odihna (5-7 zile), terapia ocupațională lejeră (5-7 zile), terapia ocupațională (5-7 zile) și întoarcerea la lumea reală și la viața socială.  

 O altă practică este cea a meditației naikan care se axează pe trei mari întrebări:

 1. Ce am primit de la persoană X?
 2. Ce i-am oferit persoanei X?
3. Ce problemă i-am creat persoanei X?

Pentru găsirea propiului ikigai trebuie în primul rând să intri în fluxul experienței cu fiecare activitate(experiență optimală) adică să știi ce faci, cum să faci, cât de bine să faci, încotro mergi, să ai obiective ambițioase, să folosești cele mai bune resurse personale și să nu te distragă nimic. Apoi este microfluxul, bucuria activităților de rutină. 

Alimentația locuitorilor insulei Okinawa este foarte variată, fiind în special de origine vegetală.  Legea hara haichi bu(stomacul la 80%) este un concept prin care se renunță să se mănânce până la sațietate. Distribuirea mâncării în farfurii mici este de asemenea utilă, iar  cele cinci feluri de mâncare consumate pe zi conțin zarzavaturi, fructe, cereale. Există un  consum foarte mic de zahăr.

Se spune că ceaiul sanpincha sau echivalentul său occidental, infuzia de iasomie, scade nivelul colesterolui. Chiar nu este necesar să faci mult sport ci să te miști mai mult în rutina zilnică. Radio taiso care se bazează pe mișcări de extensie(stretching) sunt niște mișcări simple făcute dimineața de locuitorii lui Okinawa și care vizează mobilitatea articulațiilor. În funcție de afinități se mai practică yoga, tai chi, qigong, shiatsu.

În carte se mai menționează termenul de rezilentă care înseamnă capacitatea de a stărui și de a lupta neîncetat, exact ca într-un alt proverb japonez „Când cazi de 7 ori, ridică-te de 8”.

Wabi-sabi (alt concept tradiţional japonez) ne arată frumusețea lucrurilor trecătoare și ichi-go ichi-e ne spune că acest moment există doar acum și nu se poate repeta. Antifragilitatea(exact ca în aforismul Ceea ce nu mă ucide mă-ntăreste din Amurgul ideilor, Friedrich Nietzsche) se instalează în viața noastră prin adăugarea de valoarea adăugată unor lucruri și acțiunea într-o manieră conservatoare în anumite domenii dar și asumarea mai multor riscuri mici în altele. Eliminarea lucrurilor care ne fac fragili este foarte necesară. Odată ce-ți descoperi ikigai-ul trebuie să-l urmezi și să-l cultivi în fiecare zi pentru a da sens existenței tale.

 Secretele sistemului IKIGAI. Secrete japoneze pentru o viață lungă și fericită sunt sintetizate în carte, într-o poezie a profesorul Roberto Abadie Sorian:

Sănătos și ordonat,
La mîncare cumpătat,
Viața fără de-abuz de leacuri,
Să nu te enervezi din fleacuri,
Să nu-ți pierzi din interes,
Recreere și mult mers,
Nu lua nimic de-a gata,
Stai cu lumea, fii deschis
Și ocupația continuă
Îți va fi de fapt răsplata.

 

Cumpără cartea de aici:

carturesti    libhumanitas    libris    elefant    cartepedia

 

Alte recenzii publicate de Alina

 

Din aceeași categorie

Abonare la newsletter

Salutare, ne-am bucura să-ți trimitem pe email lunar cele mai noi recenzii!
Putem să-ți trimitem doar noutăți din categoriile tale preferate sau dacă preferi să primești notificări cu toate recenziile, nu e necesar să bifezi nicio categorie.