Cavalerul celor șapte regate

Categorii:   Fantasy

Cu o suta de ani inainte de Urzeala Tronurilor, doi eroi neobisnuiti bantuiau prin Westeros...

Inainte de Tyrion Lannister si Podrick Payne, au fost Dunk si Egg. Sir Duncan cel Inalt, un calaver novice, dar curajos isi intrece rivalii cel putin prin statura, daca nu prin experienta. Alaturi de el se afla varianta lui in miniatura, Egg, un baiat al carui nume adevarat (ascuns de toti cei pe care-i intalnesc) este Aegon Targaryen. Desi eroi mai neverosimili nu se gasesc in tot Westerosul, cei doi au in fata lor aventuri extraordinare, in mijlocul intrigilor regale, al raufacatorilor si al celor inebuniti dupa putere.

Actiunea din cele trei nuvele care alcatuiesc Cavalerul celor Sapte Regate, adunate pentru prima oara intr-un singur volum, are loc cu un secol inainte de evenimentele din Urzeala tronurilor, in epoca in care dinastia Targaryenilor controleaza Tronul de Fier. Inca mai traiesc oameni care au vazut dragonii zburand deasupra oraselor distruse. Iar Westerosul e plin de comploturi regale, rivalitati, dar si de eroi.

Editura: Nemira
ISBN: 978-606-579-808-3
Pagini: 368

Cavalerul celor șapte regate

Recenzie adăugată de către Robert

elefant.ro    libris    carturesti    cartepedia    nemira

Cartea este un grupaj de trei nuvele, toate avându-i ca eroi principali pe Ser Dunk Vlăjganul și scutierul său Egg: Cavalerul rătăcitor, Sabia jurată și Cavalerul misterios. Nuvelele au o ordonare cronologică și nu dau impresia de discontinuitate, apărând mai mult ca trei părți ale aceleiași cărți. Din păcate, ediția în limba română a apărut fără cele 160 de ilustrații din cartea originală. Cavalerul strălucitor de pe copertă este păcălicios, nu este eroul principal (categoric), dar ar putea fi unul din mulții cavaleri din carte.

Spre deosebire de universul din serialul Urzeala tronurilor unde există o oarecare strălucire a unor personaje pozitive, dincolo de perversități, mizerie și lipsa de speranță, Evul Mediu imaginat de George R.R. Martin în Cavalerul celor șapte regate nu este deloc strălucitor sau idilic, ci gri, murdar, fără speranță și supermegaultraplin de intrigi. Suntem înțepeniți în praful și mizeria unor personaje de rând care își duc viața de pe o zi pe alta, aspirând totuși la a face bine într-o lume unde onoarea este cel mai de preț atribut al unei ființe umane. Înșiruirea de nume, case nobile sau mai puțin nobile devine amețitoare și necesită documentare anterioară (ceea ce ar putea face deliciul fanilor seriei principale).

Povestea începe cu Dunk, care își îngroapă cavalerul pe care l-a slujit, fiind până atunci scutierul său. Ser Arlan de Pennytree a fost unul din mulții cavaleri rătăcitori pe care spre disperarea lui Dunk nimeni nu pare a și-l aminti lucru absolut necesar pentru a-și dovedi linia cavalerească. Tentativa sa de înscriere la un turnir cu proaspăt dobândita sa avere - trei cai, armura și sabia lui ser Arlan, devine o aventură în sine, iar situația este salvată printr-o răsturnare de... situație. Un simplu pion în lumea intrigilor lorzilor, Dunk nu înțelege succesiunea sau motivele pentru care se petrec anumite lucruri iar tragi-comicul nuvelei este că ajunge să influențeze succesiunea la tron (încă deținut de Targaryeni) printr-un absurd simț al onoarei. EI? Așa-i că v-am făcut curioși?

Să mai spunem doar că ca Egg, scutierul său este unul din prinții Targaryen, pe numele său adevărat Aegon și care preferă puricii, mizeria și mâncarea proastă dintr-un motiv care a rămas puțin obscur, poate din ura pentru vărul său, rebeliunea adolescentină împotriva autorității părintești, sau cine știe, doar pentru fascinația aventurii.

Lipsit de experiență în luptă, Dunk este cavaler doar prin inima sa mare care aspiră să facă lucrul cel drept într-o lume copleșită de altfel de nedreptate și sărăcie. În turniruri și în lupte este evident fără succes, dar este salvat de o providență sadică și nemiloasă care pare că omoară la întâmplare pe cei mai importanți oameni prin niște situații absurde catalizate fie de mândrie, de orgoliu sau de onoare. (Familiar, nu?)

Acțiunea din a doua nuvelă este și mai întunecată decât în prima, iar absurdul situației devine exasperant. Încercând să reflectez la sensul profund al celor citite și să aștern câteva cuvinte ca un elev silitor de liceu care nu am fost, nu pot decât să scriu că în realitate, George R.R. Martin dorește să ne spună că viața este o iluzie lipsită de sens, o păcăleală mizerabilă care nu are niciun scop real sau înalt, altul decât de a trăi. Frumusețea nu există, sexualitatea aproape că lipsește (ce deosebire de Urzeala tronurilor!) iar personajele sunt captive între datorie și onoare. Dar, nu disperați, căci a doua nuvelă se termină și nu moare nimeni.

Ce de-a treia nuvelă, Cavalerul rătăcitor (care mai apare și îm Războinicii I editată de G.R.R. Martin și Gardner Dozois și în antologia Epic, editată de J.J. Adams) mi-a părut cea mai interesantă, se introduc noi intrigi, de această dată mai sofisticate, existau două facțiuni Targaryen și asistăm la un episod de început de rebeliune între cele două grupări. Poveștile cu dragoni (dispăruți de mult) sunt totuși fascinante și încă se mai găsesc ouă de dragoni. Dunk este aproape omorât într-un turnir, iar Egg aproape omorât și el de facțiunea Targaryen adversă, când situația se răstoarnă brusc și nu avem parte de un happy-ending, ci de un never-ending. Cartea începe de nicăieri și se termină niciunde.

Sunt sigur că fanii seriei originale vor citi această carte și le-o recomand, de ce nu?

Alte recenzii publicate de Robert