Adolf H. Două vieți

Le Point: „Moralist, Eric-Emmanuel Schmitt își dedublează eroul pentru a reflecta asupra inocenței, vinii, libertății și responsabilității fiecărui individ. Un îndrăzneț număr de echilibristică. [...] Departe de a urmări marile momente istorice ale Führerului, Schmitt îl evocă pe Hitler în 30 de scene intime ce aruncă o lumină ciudată și dură asupra secretelor vieții afective, sexuale și asupra caracterului personajului care se idolatrizează și încearcă totodată să incarneze eroul nietzschean. Reușita acestui portret este uluitoare."

Le Figaro Littéraire: „Adolf H. Două vieți este un roman serios, grav, neliniștitor. Este un interesant mecanism literar, care forțează cititorul să-și pună întrebãri, nu întotdeauna în mod fățiș, în legătură cu partea tenebroasă care zace în noi. Fiind o reflecție asupra răului, merită întreaga noastră atenție.“

Într-un roman pasionant, exploziv, construit cu rigurozitate, Eric-Emmanuel Schmitt și-l alege drept protagonist pe „monstrul de evitat“ și construiește două biografii paralele: una fidelă realității, romanul lui Hitler, mort în 1945 în Berlinul distrus de bombardamente, cealaltă, plăsmuită în întregime, povestea lui Adolf H., un pictor care, după Marele Război, frecventează avangarda din Montparnasse, ca într-un final să se stingă liniștit în 1970 la Santa Monica. Romanul e urmat de jurnalul autorului din perioada scrierii acestuia. Schmitt își exprimă aici anxietatea, îndoielile, uneori chinul și oroarea pe care le-a încercat din momentul în care a decis să dea viața figurii celei mai sumbre din istoria recentă și până la terminarea romanului. O carte extrem de incitantă, scrisă la înaltă tensiune, considerată cel mai bun roman semnat de Eric-Emmanuel Schmitt.

ISBN: 978-606-779-270-6
Pagini: 460

Omul care vedea dincolo de chipuri

Augustin, un tânăr jurnalist stagiar care trăiește la limita subzistenței, supraviețuiește unui atentat terorist din Charleroi. Pentru poliție, el devine un martor prețios. Când îi pun întrebări, oamenii legii nu bănuiesc însă că timidul Augustin are un d

Noaptea de foc

Bine-cunoscutul autor al romanelor Oscar și Tanti Roz și Evanghelia după Pilat publică de această data o carte autobiografică despre miracolul petrecut cu mai bine de jumătate de secol în urmă, care avea să-i influențeze decisiv viața și scrisul, oferindu

Adolf H. Două vieți

Adolf H. Două vieți chiar este un roman controversat. Nu numai ideea propusă, adică  cum ar fi fost dacă Adolf Hitler ar fi făcut alte alegeri în viață încă din prima tinerețe și cum ar fi curs istoria în aceste condiții, cât preocuparea de a identifica umanitatea lui Adolf Hitler. Ea este cea care șochează. Departe de a-l face un roman istoric,  Eric-Emmanuel Schmitt, a folosit în Adolf H. Două vieți destule informații existente în biografii oficiale sau controversate, pentru a face ficțiunea sa atractivă.

Procesul scrierii romanului nu a fost unul lin pentru Eric-Emmanuel Schmitt:

Cartea de faţă îmi impune o asemenea încordare morală, încât încep să mă tem că mi-aş putea pierde echilibrul. De câteva luni înaintez în şpagat pe aceste două căi din ce în ce mai îndepărtate una de cealaltă. Mă sperie gândul că s-ar putea să nu mai am de ce mă ţine. A povesti zilnic despre două fiinţe care sunt una şi aceeaşi, deşi una ajunge un ticălos, iar cealaltă un om de treabă (dar cu ce preţ!), e o încercare care-mi stoarce nervii şi creierul. Fiecare pagină, deoarece scriu un roman în ordinea în care va fi citit, îmi impune adevărate suferinţe. Dacă luni îl descriu pe Hitler care se fereşte de durere, dar mă dezgustă, marţi povestesc despre Adolf H., pe care îl apreciez, dar care este ţinta unor atacuri.  Niciodată nu risc să-i confund, fiecare îşi trage spuza pe turta lui şi amândoi mă epuizează.  Iar în mine amândoi sunt unul singur.”

Două biografii, una reală a lui Adolf Hitler și una imaginară a lui Adolf H., se succed cu repeziciune și curios, duc tot spre un eșec personal. Beneficiul în cea de-a doua variantă e totuși destul de consistent, lipsa participației la holocaust. Hitler este un tânăr care vrea să devină pictor, însă este respins în 1908 la Academia de Arte Frumoase din Viena. Adolf H., este un alt tânăr (mai curând un alter ego), este admis la Academia de Arte Frumoase. El ajunge să-l cunoască pe Freud, pe André Breton, Man Ray și pe alți suprarealiști. Ambii ies diferit din Primul Război Mondial, unul marcat vizibil de ura față de cei pe care îi consideră responsabilii morali ai pierderii războiului-evreii, și celălalt care nu înțelege absurditatea conflictului de orice fel. De aici destinele se distanțează iremediabil. Principiile după care fiecare își ghidează viața influențează în ambele cazuri viețile a mii de oameni. Hitler  devine conștient de capacitatea de influenţă a propagandei iar axiomele ideologice ale nazismului devin superioritatea rasială ariană și antisemitismul iar Adolf H. influențează destinele artistice ale studenților săi, îndreptându-i spre o lume perfectă și ideală. Ce este de menționat este faptul că ambii eșuează lamentabil. Adolf H.simte că nu și-a îndeplinit destinul dar moare liniștit, conștientizând instabilitatea naturii umane, iar Hitler cară după el în mormânt cele mai grele pietre ale istoriei cunoscute, de până acum-55 mil. de morți din care 6 mil. numai evrei. Deși sună ciudat, pare că cele două personalități, una întunecată și una luminoasă, se unesc prin moarte, ca două fețe pentru aceeaşi monedă.

Adolf H. Două vieți este un roman provocator într-un sens meditativ și chiar prea îndrăzneț pentru vremurile actuale când amenințările unui nou conflict mondial ne dau de înțeles că experiențele nefaste ale istoriei nu ne mai trezesc nicio emoție.

-Ce e omul? a continuat tatăl. Un om este alcătuit din alegeri și din circumstanțe. Nimeni nu are vreo putere asupra circumstanțelor, dar fiecare dintre noi are puterea de a alege.

libris        elefant    lib humanitas    carturesti